Jump to content

Betalinganmerkning, hvor lang tid?


Fredrik B

Recommended Posts

Da har jeg enndelig klart å lure vekk den stygge anmerkningen min! Men hvor lang tid tar det fra siste innbetaling er skjedd til anmerkningen er slettet? Noen som vet?

Mener at det var en lovendring for et par år tilbake, som tilsa at betalingsanmerkningen forsvant når siste innbetaling ble registrert. Dvs, litt behandlingstid kan det sikkert være, men i teorien skal den være borte med en gang.

 

Fra debitnors sider:

Tidligere ble betalingsanmerkninger stående i 3 år, etter at disse oppgjort. Detter er blitt endret i 2005, og betalte krav slettes omgående etter oppgjør. I praksis blir disse slettet innen ca. 4 uker etter at du har gjort opp regningen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg enndelig klart å lure vekk den stygge anmerkningen min! Men hvor lang tid tar det fra siste innbetaling er skjedd til anmerkningen er slettet? Noen som vet?

Mener at det var en lovendring for et par år tilbake, som tilsa at betalingsanmerkningen forsvant når siste innbetaling ble registrert. Dvs, litt behandlingstid kan det sikkert være, men i teorien skal den være borte med en gang.

 

Fra debitnors sider:

Tidligere ble betalingsanmerkninger stående i 3 år, etter at disse oppgjort. Detter er blitt endret i 2005, og betalte krav slettes omgående etter oppgjør. I praksis blir disse slettet innen ca. 4 uker etter at du har gjort opp regningen.

Å når disse er borte, kan da banken nekte deg lån pga at du har hatt anmerkinger?

Link to comment
Share on other sites

Banken kan i prinsippet nekte deg lån rett og slett fordi de ikke liker deg og... Er ingen menneskerett å få lån... Det skal vurderes mtp inntekt, tidligere kundeforhold tidligere mislighold av penger osv... Om den saksbehandleren du snakket med tenker at det er sjanse for at du vil kunne misligholde et lån er det ikke feil av han å nekte deg deg. Men om en annen saksbehandler tror du ikke vil misligholde lånet er det den personens fulle rett å kunne gi deg et lån. Høres villt ut, og er ganske villt, burde vært et klart regelverk på det...

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med en kar i banken å han sa det skulle gå iorden når anmerkningen var borte. Men nå har han ferie å hun nye jeg snakket med nektet meg det  :x

 

Da venter du til ham andre er tilbake...

Da mister jeg bilen jeg vil ha :evil: :evil:

Tror det er flere som vil at jeg skal handle nettopp denne :)

Link to comment
Share on other sites

Banken kan i prinsippet nekte deg lån rett og slett fordi de ikke liker deg og... Er ingen menneskerett å få lån... Det skal vurderes mtp inntekt, tidligere kundeforhold tidligere mislighold av penger osv... Om den saksbehandleren du snakket med tenker at det er sjanse for at du vil kunne misligholde et lån er det ikke feil av han å nekte deg deg. Men om en annen saksbehandler tror du ikke vil misligholde lånet er det den personens fulle rett å kunne gi deg et lån. Høres villt ut, og er ganske villt, burde vært et klart regelverk på det...

Skjønner det at de ikke MÅ gi meg lån. Men har temmelig god økonomisk støtte akkurat nå. Var i min arbeidsledige tid det ble litt kluss :(

Nå har jeg leilighet å ha sikkerhet i å GOD inntekt. Mener det bør holde jeg  :?

Link to comment
Share on other sites

Prat med en annen person i samme bank eller med en helt annen bank da. Bør vel gå an å få et lån om du har inntekt... søke om lån på nett er jo og en mulighet... Jeg ble nektet lån i DNB avd. Kongsvinger for en del år tilbake pga for kort tid i samme jobb/firma. Men samme dag søkte jeg om lån i nettopp DNB, på nett, fikk lånet og pengene var på konto tre dager etter...

Link to comment
Share on other sites

Prat med en annen person i samme bank eller med en helt annen bank da. Bør vel gå an å få et lån om du har inntekt... søke om lån på nett er jo og en mulighet... Jeg ble nektet lån i DNB avd. Kongsvinger for en del år tilbake pga for kort tid i samme jobb/firma. Men samme dag søkte jeg om lån i nettopp DNB, på nett, fikk lånet og pengene var på konto tre dager etter...

Skal ringe de på nytt imorgen. Selger beggynner å bli utolmodig :(

Link to comment
Share on other sites

Good luck :D men er som regel bedre med personlig oppmøte fremfor pr tlf når det gjelder lokale kontorer...

Har ikke mulighet til å møte personlig pga jobb situasjonen :( Hvis ikke har jeg trappet mannsterk opp på det lokale kontoret :P

Link to comment
Share on other sites

Som Rudi sier, det finnes flere banker og har du fast inntekt så pleier det ikke å være noe problem, du kan send inn en lånesøknad på f.eks Bank Norwegian og da vil du få svar iløpet av 1 minutt om du får lån der og hvor stort det eventuelt blir :D,og du får utbetalt lånet så snart du har sendt inn siste lønnslipp.

Link to comment
Share on other sites

Da får man se hva det blir til. :)

 

Ett rask spm til. Hvis det tar opptil 4 uker før anmerkningen er slettet. Er det mulig at banken ringer å sjekker at den er betalt, og man får lån selv om man "har anmerkning"?

Link to comment
Share on other sites

Da får man se hva det blir til. :)

 

Ett rask spm til. Hvis det tar opptil 4 uker før anmerkningen er slettet. Er det mulig at banken ringer å sjekker at den er betalt, og man får lån selv om man "har anmerkning"?

Om de får opp en anmerkning så gidder de nok ikke sjekke videre

Link to comment
Share on other sites

Da får man se hva det blir til. :)

 

Ett rask spm til. Hvis det tar opptil 4 uker før anmerkningen er slettet. Er det mulig at banken ringer å sjekker at den er betalt, og man får lån selv om man "har anmerkning"?

Om de får opp en anmerkning så gidder de nok ikke sjekke videre

Damn :(

Link to comment
Share on other sites

Da får man se hva det blir til. :)

 

Ett rask spm til. Hvis det tar opptil 4 uker før anmerkningen er slettet. Er det mulig at banken ringer å sjekker at den er betalt, og man får lån selv om man "har anmerkning"?

Om de får opp en anmerkning så gidder de nok ikke sjekke videre

 

Hvorfor skulle de ikke det? Har man en anmerking, og man påstår at den er gjort opp, så burde da det holde?

 

Har du mye sikkerhet "til overs" i leiligheten, Fredrik? Vanligvis er det bedre å stille leilighet som sikkerhet enn bil.

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel heller huslån du trenger. Si du skal pusse opp, og bruk penga på bil. Sansynligvis bedre rente også.

 

Det er ikke sikkert han trenger å si noe om boligrelatert formål heller. Min bankmann sa til meg at jeg gjerne måtte utvide boliglånet for å kjøpe bil. Dette er nok vanlig i dag. Boliglån er som oftest bedre enn billån med tanke på rente.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fisker fram denna igjen jeg. Hvem er det man skal ringe for å få bekreftet at anmerkningen er slettet? Har ringt Lindorf og aktiv kapital, og de har slettet det fra sine databaser. Men skulle ringe ang billån idag, så var alle sammen der ennda. Hvor skal man da hennvende seg?

Link to comment
Share on other sites

Fisker fram denna igjen jeg. Hvem er det man skal ringe for å få bekreftet at anmerkningen er slettet? Har ringt Lindorf og aktiv kapital, og de har slettet det fra sine databaser. Men skulle ringe ang billån idag, så var alle sammen der ennda. Hvor skal man da hennvende seg?

 

Ringe SI

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...