Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da ble det bensinbil på meg igjen så da reaktiverte jeg medlemskapet mitt med tanke på rabattert vedlikehold. Blitt bortskjemt med steinalder-diesel som aldri krever noe annet enn oljeskift ;-)

Har kjørt 300GD i årevis nå men har lenge sett etter noe litt nyere med litt mer komfort og motor samtidig som jeg nødig ville gi slipp på bagasjeromsplass og ekte 4-hjulstrekk. Kikket lenge på S210 men er man godt vant så... Fant en fin G320 i Trondheim med riktig farge, utstyr (199 Blau-Schwarz, grått lær, AC, el-seter, org. kufanger, webasto, xenon 1000-metere, integrert DVD-system etc...) og pris. Sendte en kompis (autodidakt G-professor) som studerer i byen for å plukke den fra hverandre og den besto med glans. Da var det flyet opp neste helg for å cashe ut bilen, strengt tatt usett men den svarte til forventningene og tilstandsrapporten. Plukket den opp på Værnes og kosekjørte inn til byen for å hente studenten som skulle sitte på ned til Oslo.

Fantastisk tur sørover over Dovre, via Folldal og Østerdalen ned. Bilen oppførte seg eksemplarisk og med permanent 50/50 firehjulstrekk ligger den på veien som et frimerke til tross for nesten 2 meter i høyden og 2,3 tonn. Komforten er noe helt annet enn i W460'en og 66 mil med 1 pølsepause var på ingen måter slitsomt.

Motoren er 320 rekkesekser, turtallsvillig og ganske velbalansert til bilen. Har kjørt G500 og selv om den har mye mer å by på i bunndrag så er den ikke noe særlig kjappere. Med litt turtall og kickdown så kan 320'en by på noen overraskelser for de som kun kjenner G-klasse fra feltvogna i forsvaret.

Skal skifte noen endeledd og ta noe steinsprut, ellers er det lite å ta tak i. Et oljeskift i neste uke og så er vi klare for å stappe bilen full og cruise nedover Sverige, Danmark og Tyskland.

Noen av bildene er tatt fra selgers annonse i tilfelle noen har sett dem på finn.no.

front.thumb.jpg.019fae4af3a796f0a9fb69f3a84f6917.jpg

front_venstre.thumb.jpg.614afb36734c4447c42301a9b3d6371d.jpg

21_1821500620.jpg.283869a4707acbffcff4bb5f47fa4aba.jpg

21_-892477907.jpg.9db3dd4436b81897d0a29b99f8e018e0.jpg

21_-1506349772.jpg.e679b533e286fc0fd979a2c95cc54b85.jpg

21_-1803756598.jpg.17816047d4479c6d5e206af537142989.jpg

Posted

Jeg så den på finn, og jeg har siklet en del på den.

Som du kan se under "på siden", så har jeg lyst på G når jeg en gang i fremtiden bytter bil igjen.

Gratulerer!

Er det lov å spørre hva forbruket blir på sånn relativt pen langkjøring?

Posted

Har ikke hatt den lenge nok til å regne på snittforbruket, har bare tanket 2 ganger. Men fikk ett snitt på turen Trondheim - Tønsberg med relativt ufin langkjøring; 1,45. Dette var med vinterdekk, 2 voksne karer og en students sommerflyttelass. Hvis du i tillegg tar med i betraktning ufornuftig kjøring opp Dovre, ned Østerdalen med ny bil med 200+ hester og mye utprøving av forbikjøringsevnene så er ikke det så ille.

Skal følge med litt på forbruket på barnehagekjøring, blir mye smått nå etter sommeren.

G er uansett ikke noen sparebøsse men min erfaring er at avhengig av kjørestil (dvs. at man kjører normalt pent) så bruker de stort sett det samme uavhengig av type motor. Dieselen tyner man ofte litt ekstra så det er lett å havne over oppgitt snittforbruk. 320'en er en veldig fin motor til G synes jeg. Krefter i massevis men ingen ekstremmotor og du slipper tullepriser på forsikring. Eneste jeg ville vært litt obs på er om du er avhengig av å kjøre ofte med tung henger. Ser for meg at momentkurven kan bety litt anstrengt kjøring.

Posted

Men fikk ett snitt på turen Trondheim - Tønsberg med relativt ufin langkjøring; 1,45.

Ikke verre, nei. Tekniske data oppgir jo rundt 500 liter pr. km. 1,45 kan jeg leve med, men noe særlig mer syns jeg blir drøyt.

G er uansett ikke noen sparebøsse

Sant nok, men det er jo greit å ha råd til å kjøre bilen når man først har kjøpt den :-)

Posted

Jo takk, jeg satser på landstreff neste år. Skal prøve å få med meg en gjeng fra G-mafiaen. Hadde et fint treff med G-klubben på Dagali flyplass i fjor med drøy offroad-kjøring og dragrace på flystripa med AMG G55K. Den bilen setter både Newton og Einstein i skammekroken... Når vi hadde 160 km/h etter 5 sekunder måtte vi bremse for flyvende griser og rosa elefanter.

Hadde ellers en fin offroad-tur i dag med nye-G'en. Stabs-bil på et airsoft-treff lang til skogs og vi kjørte på slitte sommerdekk med AC på full guffe og 5 godt voksne menn med full bagasje. Kommer frem over alt med sperrer på 3 differ. Det er denne bilen James Bond skulle kjøre. Tar deg gjennom gjørme, skog og fjell, i penjakke og med AC og skinnseter. Må si at det å kjøre håndbygget Merce som passer like bra i Afghanistan som i Operaen er en egen følelse. Jeg satte pris på kvaliteten i W126'en min men når jeg kjører en velholdt G så er det eneste som faller meg inn; "fy faen så fett".

Posted

Gratulerer fra meg også :P Godt å se flere G klasser i klubben :) Det er ikke mange av de her, så blir glad å se flere bilder av denne skjønnheten :D

Første turen med en nykjøpt bil er uglemmelig... :D

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted

Litt juleforberedelser...

Fått på vinterskoa, BFG AT 285/75/16. Ikke noe jeg ville kjørt med om jeg pendlet over fjellet men her nede i saltsørpa er det uovertruffent. Varer i all evighet også.

Nytt batteri etter at Bosch Silver 100Ah'en døde brutalt. Fått inn et Odyssey PC1500 som erstatning, skulle klare å dra dra webastoen på kalde dager. Hadde den tvilsomme gleden av å stå med god og varm bil som ikke klarte å snurre startmotoren...

Fikk også et bi-xenon-kit 6000K som jeg ikke har fått montert ennå. Tenkte å sette det på og kjøre en stund og se hvor mange som blinker og gir fingeren. Mener at de nyere G'ene som er levert med xenon originalt bruker samme reflektor og jeg har allerede klarglasslinser. Synes kanskje at 6000K blir litt riskoker i fargen men de lyser bra da.

14102009078.thumb.jpg.78a2df041d7e0090a44c87070ae45a92.jpg

Posted

G-wagen med original xenon har jo prosjektorlys, ikke reflektor :-)

Forøvrig hadde en kompis i California kjøpt xenon-lykter (komplette lykter) til sin G500 for en stund siden, og disse hadde det verste lysbildet jeg har sett (verre enn 124-klarglasslykter).

Posted

Ja, er litt bekymret for at det skal bli litt polsk styling over det men siden det er gratis så er det verdt den timen det tar å teste det. Jeg er militant motstander av xenon-kit som blender men H4 er ikke effektivt i norsk høstmørke.

Posted

Ja, er litt bekymret for at det skal bli litt polsk styling over det men siden det er gratis så er det verdt den timen det tar å teste det. Jeg er militant motstander av xenon-kit som blender men H4 er ikke effektivt i norsk høstmørke.

H4 funker fint det, hvis du har rene reflektorer, høy nok spenning og gode pærer.

Er det riktig dim på de dekkene, eller er de litt store?

Posted

Er det riktig dim på de dekkene, eller er de litt store?

Kommer an på hvem som spør ;-)

Org. dim. er 265/70/16 men med alternativ dim. 32" og men med andre alternativer om man har fabrikkmonterte skjermbreddere. Altså, ingen vet hva som er for stort, men folk som har klemt på 35" har fått kommentarer på PKK. Så lenge det ikke ser idiotisk ut og dekka ikke stikker utenfor skjermbredderene er det greit.

G-lamper er notorisk kjipe på lysstyrken. Er jo en militær konstruksjon må vite, designet for at russerene ikke skulle spotte kjærra fra lufta. Reflektorer og linser er 2 år gamle men hvis jeg kjører på veier uten gatelys må jeg rulle ned vinduet og klikke med tunga for å høre etter ekko...

Posted

G-lamper er notorisk kjipe på lysstyrken. Er jo en militær konstruksjon må vite, designet for at russerene ikke skulle spotte kjærra fra lufta. Reflektorer og linser er 2 år gamle men hvis jeg kjører på veier uten gatelys må jeg rulle ned vinduet og klikke med tunga for å høre etter ekko...

:laughing6: :toothy7:

Posted

Hahaha..  :lol:

Ser bra ut med vintersko på da. Du får slenge ut litt bilder etter du har montert xenon kittet.  :D

• 7 months later...
Posted

Xenonkittet ble plukket av etter vintersesongen med mye blinking og endel fingre. Bilen må jo være konevennlig også.

For tiden jobbes det med å få bilen klar for sommersesongen som inkluderer tur / retur Alicante.

Innebærer oppfetting av drivaksler, diverse oljeskift og klinking av nytt bremsebelegg på tromler bak. Har for sikkerhets skyld lastebiltromler så heksedoktorene på Fjeldstad i Holmestrand får ta seg av den biten.

Ellers så har jeg fått en rundreise i tysk logistikk. Fremre eksosmanifoil har utviklet en sprekk med tilhørende ploppelyd. Høres litt ut som en veldig mye større motor. Mistenker også at den fører til et økt forbruk pga. feil O2 til lambda. Uansett, det er trangt nedi der siden jeg har AC. Så jeg sjekker høgger'n med m104-delenummere og manifoiler og de vokser jo på trær. Men bildene på nett ser jo litt annerledes ut enn min da. Så jeg sjekker delenummer på min manifoil: A 120 142 20 01. 120 ja ... Joda, pga AC'en har de av praktiske hensyn valgt å bruke manifoil fra verdens dyreste serieproduserte motor ... 140-serie 6-liters V12. Drit ... Den er dog laget i rustfritt så den lar seg vel sveise? Etter en del mailing frem og tilbake finner jeg ut at den er laget av den samme underleverandøren som lager manifoiler til AMG (Leistritz GmbH) og de er doble, dvs. en slags rør-i-rør-løsning. Derfor sprekken min ikke soter ...

Ny manifoil koster 14 000 på BOSteen, billigste nye er import fra USA til 5500 inkl frakt + evt moms. Fant til slutt enn på høggeren i Sverige til 2000 SEK. Har ikke fått montert ennå da jeg trenger en uke til på å komme meg på ;-)