Jump to content

Tips til eiere av W211 og utgaver med tilsvarende kontakter!

Recommended Posts

Posted

De av oss som kjører W211 og tilsvarende biler har en kontakt på siden av bilens radiator som sender signaler fra bilens kjølesystem videre til hjernen på bilen.

Denne kontakten har for uvane og irre og vil over lengere tid irre istykker og skape null eller dårlig kontakt.

Man kan i første omgang merke dette på bilens A.C som ikke starter opp men kun står og blinker på panelet.

Videre vil det føre til feilindikasjoner på bilens tempgiver.

Utbedring av dette på Autostern fører til utskifting av radiator til 8500,- samt kontakter i begge ender.

Arbeid er kalkulert til ca.3000,- alså en totalpris på kr.11500,-

For og bli spart for dette er det lurt og se på kontaktene og eventuelt fjerne irr samt sette kontakten inn med elektorfett(Hvit syrefri vaselin kan sikkert brukes) som hindrer videre dannelse av irr og dårlig kontakt.

• 4 months later...
Posted

For et par dager siden oppdaget jeg plutselig at klimaanlegget mitt lyste på "AC Off" og prøvde å trykke det på igjen, men lyset blinket noen ganger, og forble tent. Jeg tenkte umiddelbart at jeg hadde fått en lekkasje av AC-gass, men kunne ikke se noen åpenbare steder hvor det lakk. Snublet tilfeldigvis over denne tråden, og øyner håp om at det "bare" er irr på kontakten som forårsaker dette - er det andre som har erfart det samme?

Jeg skal inspisere kontakten og se hvordan dette går! :-)

Posted

Fant en kontakt på høyre side (sett i fartsretningen) av radiatoren - en diger plugg som på min bil så OK ut, ingen tegn til irr eller ulumskheter. Finnes det andre kontakter jeg ikke har funnet, eller kan nevnte plugg likevel være synderen selv om den tilsynelatende ser bra ut?

Guest Challenger@online.no
Posted

Har du sjekket begge kontaktpunkter for denne kontakten?

Vil helt sikkert ikke skade om du fyller kontaktene med elektrofett.

Vet ikke om det er flere kontakter som har med ac og gjøre,men motoren har flere kontakter av samme type og med samme irr problem.

Vet det sitter en kontakt under bilen på venstre side i fartsretning,men husker ikke hva denne er til.

Posted

Jeg har ikke fått sjekket på andre måter enn optisk, og det var såvidt jeg kunne se ingen tegn til irr/dårlig kontakt på verken plugg eller sokkel. Det er en plugg på et av AC-rørene på venstre innerskjerm, men også denne ser bra ut. Jeg burde kanskje få tak i noe elektrogugge og smøre på for sikkerhets skyld..

Posted

Steve (www.mbenznl.com) var innom i helgen og sjekket klimaanlegget med StarDiagnose - det var ganske riktig problemer med plugg B12/2, men etter at denne ble slettet begynte også klimaanlegget å virke igjen. Han fortalte meg at dette var pluggen på undersiden av radiatorene, og ikke den jeg "fant" (som var til viften). Siden jeg ikke har lyst til å kravle rundt under bilen på gaten, får rengjøring av nevnte plugg vente til jeg er hjemme på (h)juleferie :-)

Posted

Steve (www.mbenznl.com) var innom i helgen og sjekket klimaanlegget med StarDiagnose - det var ganske riktig problemer med plugg B12/2, men etter at denne ble slettet begynte også klimaanlegget å virke igjen. Han fortalte meg at dette var pluggen på undersiden av radiatorene, og ikke den jeg "fant" (som var til viften). Siden jeg ikke har lyst til å kravle rundt under bilen på gaten, får rengjøring av nevnte plugg vente til jeg er hjemme på (h)juleferie :-)

Fikser du noen bilder og en liten DIY-tråd, da? ;-)

Posted

Det skal jeg prøve å huske - får bare håpe at det ikke går som det pleier; Jeg blir så ivrig at jeg glemmer hele kameraet..

Den kjenner jeg altfor godt til :oops: