Martin B. Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Som overskriften sier så lurer jeg på om det er vits å bruke penger på slike fjærer eller om man skal gå for noe originalt eller et annet merke. Vil ha bilen litt lavere, men senker jeg den gidder jeg ikke senke den mer enn 30 mm. Bilen det er snakk om er en 94 mod E220 W124 hvis noen lurte. Og bør jeg også bytte dempere når jeg først er i gang? (det har jeg forresten ikke råd til...) Quote
repvik Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Tok et kjapt søk på et annet forum for å bekrefte mistanken min om Lesjöfors: "Hvis du kjøper lesjøfors så synker det fort, men de er så forbanna blaute dessverre..." Hører folk har bedre erfaringer med HR-fjærer. Quote
Martin B. Posted June 18, 2009 Author Posted June 18, 2009 Jaja, da får jeg se hvordan det går, har bestilt fjærer nå og fikk de en del hundrelapper billigere enn f.eks H&R... og raskere leveringstid Quote
Sisjord Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 jeg har brukt Lesjöfors på 2 stk 124 og en 210, å var fornøyd med de. de sank en del, men stoppet der etter et par uker. Quote
Martin B. Posted June 19, 2009 Author Posted June 19, 2009 jeg har brukt Lesjöfors på 2 stk 124 og en 210, å var fornøyd med de. de sank en del, men stoppet der etter et par uker. Husker du hvilke puter du brukte på fjærene? Evt om det var lik pute forran og bak? Får fjærene på mandag og begyner vel å bytte da. Hvordan er de komfortmesig å kjøre med - harde, myke eller midt i mellom? Regner med at det blir bedre enn de originale som har stått på siden gudene må vite når... Quote
Sisjord Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 jeg har brukt Lesjöfors på 2 stk 124 og en 210, å var fornøyd med de. de sank en del, men stoppet der etter et par uker. Husker du hvilke puter du brukte på fjærene? Evt om det var lik pute forran og bak? Får fjærene på mandag og begyner vel å bytte da. Hvordan er de komfortmesig å kjøre med - harde, myke eller midt i mellom? Regner med at det blir bedre enn de originale som har stått på siden gudene må vite når... 1èr puter forran å 2èr bak mener jeg og 1 -1 på 210 de er sånn midt imellom stive, har eibach på min 124 nå er veldig misfornøyd, så blir nok noen andre fjærer der snart. Quote
FrodeS Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 1èr puter forran å 2èr bak mener jeg og 1 -1 på 210 de er sånn midt imellom stive, har eibach på min 124 nå er veldig misfornøyd, så blir nok noen andre fjærer der snart. Hvorfor er du misfornøyd med Eibach? Quote
vegardxf Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 jeg er veldig fornøyd med vogtland. midt mellom komfort og sport Quote
Guest mbsl Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 Jeg hadde Lesjøfors på min R129, der sank de så mye som 3 cm, ja TRE centimeter. Kontaktet Lesjøfors som innrømmet fabrikasjonsfeil/problemer med enkelte fjører. Siden mine fjører var mer enn tre år ble det ikke innvilget reklamasjon, selv om det var fabrikasjonsfeil. Kjøpte så Eibach pro kit som jeg monterte på en stund før jeg solgte bilen. Fikk ikke kjørt den så mange km, men det ble en helt annen bil på veien. Den har ikke seget noe som helst til nå, sjekket nylig da bilen står hos naboen som er den nye eier... Aldri mer Lesjøfors på noen bil jeg skal ha! Quote
Guest Einar Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 Hei, er meg repvik har sitert over her. Jeg hadde Lesjøfors eller B&G som er samme fjærene, kjøpt på eiker med laaang leveringstid. Jeg liker bilene mine lave, og er forsåvidt glad for at de seig såpass, skulle vel være 45 mm, men vil vel påstå det var rundt 60-70 mm senking, greit nok siden jeg liker lave biler, hadde de ikke vært blaute som ei halvfull vannseng, greit med litt komfort, men dette var mye blautere enn 123-fjærer. Skal ikke påstå jeg hadde de beste demperne, men jeg skifta bak, satte på sachs supertouring, den ene var sykkelpump, den andre like bra som de nye, foran var det ok. For å si det slik, du blir mere fornøyd om du kapper fjærene dine, selv hadde jeg tatt 2,5 foran og 2 bak før jeg monterte senkefjærene, dette var etter siging litt lavere, men lå godt på veien, verken gynga eller spratt og ble greit stivt. Ikke at jeg anbefaler deg å kappe fjærene, men framfor lesjøfors anbefaler jeg det, 1,5 foran og 1 bak burde bli rundt 40mm med bittelitt stuk. Bilen jeg hadde det på var en `90 230E, 1-puter doran og 2 bak(orginalt). Quote
Sisjord Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 1èr puter forran å 2èr bak mener jeg og 1 -1 på 210 de er sånn midt imellom stive, har eibach på min 124 nå er veldig misfornøyd, så blir nok noen andre fjærer der snart. Hvorfor er du misfornøyd med Eibach? de er rett å slett for bløte. Quote
TEH Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 1èr puter forran å 2èr bak mener jeg og 1 -1 på 210 de er sånn midt imellom stive, har eibach på min 124 nå er veldig misfornøyd, så blir nok noen andre fjærer der snart. Hvorfor er du misfornøyd med Eibach? de er rett å slett for bløte. Da vil jeg si du har misforstått noe. Skal du ha bilen din lav OG stiv, er det ingen vei utenom skikkelige sportsdempere. Veldig grovt sagt så bestemmer fjøra høyden og demperne stivheten. Joda, senkefjærer skal være litt stivere enn originalt, men om du var misfornøyd med eibach fordi de var for bløte, vil jeg påstå at det er litt skivebom. Einar er egentlig inne på det samme her. For det å kappe fjøra er ikke så himla farlig som mange skal ha det til. Men, og det er et stort men, du skal vite hva du gjør. For det første må man ikke ta i for mye med vinkelsliperen. Det blir fort varmt, og høy temperatur ødelegger herdinga i fjøra. Du må også investere i sportsdempere av god kvalitet. Fjøra må også ha lik avstand på vindingene hele veien, og de kan heller ikke være slik at de retter seg ut oppe eller nede. Da vil de ikke passe i skåla, og faren for at de spretter ut er høyst tilstedeværende. Når det er sagt, så anbefaler jeg ingen og kappe fjærer... Quote
Simen Malerbakken Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Igjennom 5 år har vi nå solgt ulike senkesett og fjærsett. Vi har prøvd oss på en mengde understell med og uten dempere og det er noen helt klare regler her som andre steder. Pris og kvalitet henger sammen. Vår er faring er at H&R og Eibach er absolutt de beste på fjærer, Bilstein sine understell er overlegne og bruker enten H&R eller Eibach fjærer i settene til Tyske biler. H&R komplette senkesett har jeg hatt noen klager på støtdemperne. Rene senkefjærer leveres generelt slik H&R stivere og lavere Eibach lavere og progresive. Eibach er en del dyrere nettop fordi fjærene er progressive og dermed også dyrere å lage. Det er en ting som er veldig viktig og jeg ser andre som er inne på det samme her, dempere. Det er ekstremt viktig å bytte støtdempere når man bytter fjærer ellers vil man oppleve svært endrede kjøreegenskaper i negativ rettning. De fleste merker ikke den reduserte dempereffekten før man har kjørt over en barnevogn elns. Husk også på å få tatt ny hjulstillingskontroll, og riktige kontroller beregner nye hjulvinkler på bakgrunn av den nye possisjonen på bærearmen. De av dere som har tilgang til WIS vil se at biler med Airmatic så har MB lagt inn skjema for beregning bassert på vinkelmåling på bærearmen. Quote
Martin B. Posted June 22, 2009 Author Posted June 22, 2009 Da blir det spennende og se hvordan dette blir etterhvert. Satte på fjærene i kveld og foreløpig virker det lovende. Men må nok bytte putene forran da jeg bare hadde 4´er puter for handen. Jeg tviler sterkt på at disse fjærene er mykere/blautere enn de som sto på bilen. Det kan jeg ikke forestille meg. Men vi får se. Ser det er noen lenger opp i tråden som snakket om lang leveringstid. Jeg bestilte av dekkportalen.no på torsdag, kunne hentet de på fredag hvis jeg hadde hatt tid. Mao, rask levering. Quote
vegardxf Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Da blir det spennende og se hvordan dette blir etterhvert. Satte på fjærene i kveld og foreløpig virker det lovende. Men må nok bytte putene forran da jeg bare hadde 4´er puter for handen. Jeg tviler sterkt på at disse fjærene er mykere/blautere enn de som sto på bilen. Det kan jeg ikke forestille meg. Men vi får se. Ser det er noen lenger opp i tråden som snakket om lang leveringstid. Jeg bestilte av dekkportalen.no på torsdag, kunne hentet de på fredag hvis jeg hadde hatt tid. Mao, rask levering. er nok om du bestiller de på eiker motorsport det er lang leveringstid de fleste jeg vet om som bestiller der må vente i opptil to måneder før det blir levert :S Quote
Martin B. Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 Nå har jeg kjørt noen dager med senkefjærene på bilen. Bilen er stivere, sporer mindre og faktisk ikke så mye senket faktisk. Jeg må si at jeg synes det er skikkelig tåpelig rett og slett og begynne å sammenligne originalfjærer som har stått på bilen gudveithvorlenge og si at det er like greit å kappe en ring eller fem og at det skal bli bedre enn nye Lesjöfors. Dét kan ikke jeg begripe. Kapping av fjærer er på en måte ikke noe tema spør du meg. Quote
repvik Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Kapping av fjærer er på en måte ikke noe tema spør du meg. Hør hør! Quote
Guest Einar Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Bra du er fornøyd da, det var jeg og ei beite, og det er også stor forskjell på orginalfjærer, veldig stor i stivheten. Fjærene bestemmer høyda, og dess stivere fjærene er dess stivere blir bilen, dempere har også mye å si for stivheten, og dess stivere fjæra er dess stivere bør demperene være. Mistenker at MB har levert bilene til dels med myke fjærer og en del stivere dempere, for å få mest mulig komfort, men alikevel litt kjøreegenskaper. Mulig de har levert litt stivere fjærer etterhvert, for 124 bruker å bli stivere dess nyere de er... Quote
FrodeS Posted June 27, 2009 Posted June 27, 2009 Nå har jeg kjørt noen dager med senkefjærene på bilen. Bilen er stivere, sporer mindre og faktisk ikke så mye senket faktisk. Jeg må si at jeg synes det er skikkelig tåpelig rett og slett og begynne å sammenligne originalfjærer som har stått på bilen gudveithvorlenge og si at det er like greit å kappe en ring eller fem og at det skal bli bedre enn nye Lesjöfors. Dét kan ikke jeg begripe. Kapping av fjærer er på en måte ikke noe tema spør du meg. Hvis den sporer mindre, så må vel det bety at hjulstillingen er bedre tilpasset den nye høyden enn den var tidligere? Quote
Martin B. Posted June 27, 2009 Author Posted June 27, 2009 Nå har jeg kjørt noen dager med senkefjærene på bilen. Bilen er stivere, sporer mindre og faktisk ikke så mye senket faktisk. Jeg må si at jeg synes det er skikkelig tåpelig rett og slett og begynne å sammenligne originalfjærer som har stått på bilen gudveithvorlenge og si at det er like greit å kappe en ring eller fem og at det skal bli bedre enn nye Lesjöfors. Dét kan ikke jeg begripe. Kapping av fjærer er på en måte ikke noe tema spør du meg. Hvis den sporer mindre, så må vel det bety at hjulstillingen er bedre tilpasset den nye høyden enn den var tidligere? Mulig mulig, men jeg har ikke hatt hjulstilling på den enda, så det er et litt merkelig men veldig positivt pluss i margen. Er forøvrig veldig fornøyd med høyden på bilen, ikke kjempelav liksom. Det er jo tross alt en bruksbil som kona kjører mest med barnevogner og dritt med... Quote
Recommended Posts