Guest Thomas H Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Kjøpte meg nylig en 92 300CE-24. Denne har gått snart 200000km og er i tilsynelatende svært god stand. Fungert som den skal helt inntil jeg skulle starte den igjen i går. Da ville den ikke vekkes til live igjen. Bensinpumpa går og startern kinner. Motoren tenner ikke i det hele tatt - som om startsperra står på. Virker absolutt som et elektronisk problem, og ikke mekanisk. Eneste jeg vet om er at den har stort sett trengt litt kinning før den starter. Kald eller varm. Kan dette være et symptom på noe som har utviklet seg ferdig? Tenningsmodul? coil? Noen som har gode forslag? Bilen er sendt på verksted, så jeg renger med jeg får et (dyrt) svar snart... Bare forumdelen åpnes for registrering igjen skal jeg komme med litt mer bilder og info om bilen. Quote
Will Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Er du "heldig" er det fordelerlokk/rotor som har tatt kvelden. Coil er også greit å få tak i. Litt verre om det er tenningsmodul som har tatt kvelden. Alderen kommer nok krypende på elektronikken på disse bilen også.... Tenningsmodulen er kanskje ikke like lett å få tak i brukt. Ny tror jeg ikke du har lyst å vite prisen på en gang. Da min tok kvelden litt før jul i fjor kostet den ny ca 35000 (jada, riktig antall nuller) Om det er denne som er gåen kan du høre med Frode her på forumet om han fortsatt har sin liggende. Han skulle iallefall sjekke da min tok kvelden, men jeg fikk tak i hos en annen før han fikk mulighet.... Quote
Sisjord Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 jeg byttet tenningsmodul på min, 28000,- fra tyskland. ikke lett å få tak i!!!! Quote
Guest Thomas H Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Stemmer det. Tenningsmodulen er gjennomstekt. 25 lapp... Tredje 124`n jeg har som får store kostnader. Spør nok om ikke denne typen bil rykker ned fra favorittlista mi. (Akkurat nå - ned i dass) Quote
Alexander Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Rart hvis ikke en hugger har dette på lager. Prøvd autoimport.dk? Er sjeldent slikt ryker, så du har hatt uflaks... Quote
Guest Thomas H Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Normalt er ikke uflaks mellomnavnet mitt. Men dette er ganske bedritent. Forrige 260E`n min blåste jeg motoren på... Kosta meg 25 lapp det og. 260E`n før det var det og en del med. 123n før det kosta jeg på flere titusen. Hatt totalt 25 biler, og ingen har vært så dyre (i form av ting som ryker) som MBene. Utenom med verditap da. Nå er jeg dritlei. Så da er det bare å sette seg ned og tråle igjennom den elektroniske verden etter deler. Igjen. Quote
Alexander Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 25 lapper for å bytte motor i en 260? Du har blitt lurt. Quote
Will Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Har min gamle fortsatt liggende. Er det noen som har prøvd å åpne en slik en, eller er de så godt sammenlimt at en bare vil sitte igjen med småbiter om en prøver? Er jo greit å slipe av popnaglene med en Dremel elns, men de er vel tettet med lim i tillegg? Det kan da ikke være så avansert elektronikk inni disse at det ikke er mulig å reparere OM det da går å åpnes?? Quote
T-boy Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Har min gamle fortsatt liggende. Er det noen som har prøvd å åpne en slik en, eller er de så godt sammenlimt at en bare vil sitte igjen med småbiter om en prøver? Er jo greit å slipe av popnaglene med en Dremel elns, men de er vel tettet med lim i tillegg? Det kan da ikke være så avansert elektronikk inni disse at det ikke er mulig å reparere OM det da går å åpnes?? Jeg har aldri sett en slik, men jeg har åpnet mye rart Dersom den er satt sammen med nagler er det trolig ikke mer som holder den sammen, med unntak av noe tettguffe som neppe er særlig sterkt. Inni vil jeg tippe du vil finne noe som er relativt lite reparerbart. Antar det er Bosch som har produsert, og de har sin egen halvlederfabrikk. Du vil altså neppe klare å få tak i noe særlig med deler. Rart det ikke fins som piratdel. Er det mange tilkoblinger/ledninger på den? Ville tro det er kraft inn, sensorinngang og ut til coil. Hvis du åpner den hadde det vært artig med bilde Quote
Guest Thomas H Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 25 lapper for å bytte motor i en 260? Du har blitt lurt. Hehe, tilsynelatende dyrt ja. 10 for jobben, 10 for en 300 motor med lite på tellern, og 5 for redning, plugger, pluggledninger og diverse materiell i samme slengen. Har hverken kunnskap, tid eller plass til å gjøre den jobben selv. Dog, jeg var nok litt utålmodig... CEn er såpass fin at den er glatt verdt pengene å settes i stand. Men det svir sterkt da innkjøpet i utgangspunktet kun skulle være en "billig leke/kose -bil". Hehe, hvis en slik modul koster 30 lapp, har jo enhver 24-ventiler en vrakpant på 40-50 tusen! Selge unna modul, interiør, felger osv så kan en gjøre penger Quote
Guest 1442 Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 les denne: http://www.dinside.no/3008/farlig-starthjelp. Firma: Helge Paulsen undervisningsmetodikk. Fant ingen hjemmesider, har kunnskap innenfor reparasjon av hjerner. Quote
bska Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Ikke utenkelig at slike problemer kan skyldes dårlig elektrisk kontakt. Har noen år på nakken disse bilene nå og erfaringsvis oppstår det etter hvert ett oksyd belegg på alle typer kontakter og rele'er. Kjenner ikke K-Jetronic'en på -24 versjonen men har erfart at M103 starter og går forholdsvis greit selv om koblingsklemma på hjernen ligger å slenger Sjekk av gnist + litt dramming i innsuget vil avdekke rimelig raskt hvor en bør starte feilsøkinga. Quote
Hauk Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Kan denne brukes? http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=110&topic=29271.0 Quote
Guest Thomas H Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Dumt spørsmål: Det vil si at en kan ta en tenningsmodul med samme delenummer fra hvilken som helst 24-ventiler, plugge inn, for så å tute og kjøre? Ser at det ligger mange 24-ventiler til salgs i Sverige til 30 lapp og under. Får med delebil på kjøpet... Selge forhuden, blinkers og hjul så er en jo fort i pluss. Quote
Alexander Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 Med samme delenummer så er du i boks ja... Å kjøpe en delebil er en god ide. Quote
Guest Thomas H Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 @Hauk: takk for tipset! Det ble en kjapp biltur på formiddagen i dag. Det sorte gull er levert, dog litt for sent til testing i dag, men skal settes i sving mandag morgen. (selv om Eeeee-eeeee sæks er strakaste veg, så var det altfor mye veiarbeid til at jeg rakk verkstedet noe særlig mer enn minutter før stengetid) Og takk til Joakim. Vi krysser fingra for at dette funker tilfredstillende! Quote
Guest einar Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 Er ikke mulig å bygge om for å bruke tenningsmodul fra 300E altså, iallefall en ting jeg hadde vurdert for å spart 35 lapper, sikkert ikke like bra, men ikke fullt så ræva som en død bil det koster 35k i deler å reparere. Quote
Guest Thomas H Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Verkstedet har søkt og testa litt mer i dag. Bilen starter ergo funker modulen. Men. Alltid men. De mener årsaken til hjernekollapsen er feil motstand i pluggledningene og kanskje plugger. Dermed har fordelern blitt varm/svidd og gitt hjernen litt for mye å tenke på. (permanent jernteppe?) Derfor byttes plugger, pluggledninger, fordeler og rotor. Gjett hvor mye BO ska ha for en fordeler og rotor... Noen andre som har hørt om lignende forklaringer på problemet? Er vel svært heldig om dette festkalaset havner på sørsia av 10 store. Artig med gammal bil. -på en annen side, det er omtrent det samme som verditapet i løpet av to måneder på den andre bilen. Quote
Alexander Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Ikke kjøp delene på BOS da. Klubben har hauger av samarbeidspartnere som leverer orginale bosch deler MYE billigere Quote
Guest Thomas H Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Neida, BO får nok ingen støtte fra meg i denne omgangen. Anselige summer blir det dessverre uansett. Quote
Recommended Posts