-
Posts
6,714 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
79
Sven Håkon last won the day on July 3
Sven Håkon had the most liked content!
About Sven Håkon
- Birthday 08/06/1980
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
Sven Håkon's Achievements
179
Reputation
-
Første EU-kontroll siden den kom til landet - alltid like spennende med biler man ikke har så lang historikk på selv, men den gled heldigvis gjennom med null hull! 🥳
-
Jeg har et snodig problem på en W124, hvor monoviskeren ser ut til å ligge for høyt på førersiden; På vei tilbake begynner den å hoppe når den er litt over halvveis, som fører til både en irriterende lyd, men mer kritisk så tørker den ikke siktfeltet foran sjåføren! Når viskeren er parkert så ligger de ytterste 5-10cm fritt, altså at tuppen ikke ligger nedpå ruten. Jeg er litt usikker på hva jeg skal google for å finne ut av dette, men ett tips jeg så var at det er for mye trykk midt på viskeren fra viskerarmen slik at den ikke klarer å legge seg nedpå en kurvet flate. Er det noen justeringsmuligheter på monoviskeren foruten å bøye på viskerarmen? Har noen vært borti samme problem - hvoran løste dere det da?
-
Hvis lyden høres fra utsiden også, så åpner jo mulighetene seg til styrestag og denslags i tillegg - med mindre du hører at den ikke er "grov" nok for sånt? Jeg ville ha armert meg med en boks WD40 eller silikonspray og sprayet lett på mistenkte syndere for å se om det hjelper - antakelig ingen permanent løsning, men det kan hjelpe til for å finne ut hvor det kommer fra. Når det gjelder gjennomføringen i torpedoveggen er jeg usikker på om den er synlig fra motorrommet på disse bilene. Hvis ikke må du kikke oppunder dashbordet og se om du kommer til fra innsiden.
-
Litt avhengig av om lyden kommer nær rattet eller lenger nede; Det kan være tørre kontaktringer mellom ratt og rattstamme. Dette er noen runde skiver med fjærete "børster" som står mot, som kan tørke ut og få litt for mye motstand. Dette kan føre til knirk. En annen mulighet er gjennomføringen i torpedoveggen, hvor gummien også kan tørke ut.
-
God plass å jobbe på i hvert fall
-
I 2018 realiserte jeg drømmen om cabriolet i form av en 2014 E200 Cabrio. Denne bilen har jeg hatt som sommerbil siden den gang, men innser nå at tiden har kommet til å la noen andre nyte den. Da jeg kjøpte bilen hadde den én tidligere eier, en godt voksen advokat fra Dresden, som hadde tatt enormt godt vare på den gjennom sitt eierskap. Bilen var rett og slett plettfri både inni, utenpå og under! Jeg hadde i utgangspunktet planer om å bruke den hele året, men ombestemte meg da jeg så hvor fin den var! Gjennom mine år med bilen har jeg gjort mitt beste i å holde den presentabel, og har på tross av mange kilometer med nytelse klart det synes jeg. Bilen fremstår utrolig pen, og blir lagt merke til selv av folk som ikke er interessert i bil. Med understell fra W204 er kjøreegenskapene på plass, og med Continental ContiSport-dekk er bilen modigere gjennom svingene enn det jeg selv er. På tross av et kapabelt understell og 19" originalfelger er den likevel komfortabel og lett å kjøre maaaange mil med uten å bli sliten. I mitt eie har den stort sett blitt kjørt med taket nede, uavhengig av temperatur. Faktisk har jeg prøvd den i alt fra -8 til +43, og det siste var faktisk det mest ukomfortable. Med AirScarf som blåser varm luft i nakken, AirCap som løfter vinden (ytterligere) over kupeen, samt original vindskjerm montert over baksetene (denne kan derfor kun brukes med to i bilen) er det utrolig hvor behagelig det går an å ha det på tross av at taket mangler! Taket er forresten naturligvis helt automatisk, og kan åpnes og lukkes på 19 sekunder opp til 40km/h. Jeg importerte selv bilen i 2018, og har gjennom årene vært på turer til både Lofoten og Sardinia uten feilslag. Foruten vanlig service har den kun hatt én feil så lenge jeg har hatt den, en NOX-sensor som ble byttet på bruktbilgarantien (Junge Sterne) den ble levert med fra Mercedes i Tyskland. Hver vår starter den opp som om den ble parkert dagen før, og gleder seg til nye opplevelser. Bilen var ekstremt velutstyrt fra fabrikk, men umiddelbart etter at jeg hentet den i Dresden fikk jeg hjelp av MBenzNL i Nederland til å ettermontere blant annet Keyless-Go, dekktrykksmonitor og reservedekk, samt alarm. For dem som ikke kjenner til MBenzNL kan jeg kort forklare at de antakelig er i verdenseliten når det gjelder kjennskap til hvordan moderne Mercedeser er bygget opp, og jobber utelukkende med ettermontering av ekstrautstyr på nye og nyere modeller. Alt ble med andre ord montert som om bilen ble levert slik fra fabrikk. I senere tid har MBenzNL også oppgradert COMAND-systemet i bilen slik at den nå har CarPlay og Android Auto. Den har naturligvis alle assistentsystemer og komfortsystemer som for eksempel blindsonevarsling, 360-kamera, filskiftevarsling, ventilerte seter, osv, i tillegg. Noen korte data: Modell: 2014 E200 Cabrio Farge: Aragonite Silver Effekt: 184hk Mer info om bil og utstyr: Regnr: BT80345 Chassisnr: WDD2074341F280016 Forumtråd om bilen Til slutt et utvalg bilder fra diverse turer opp gjennom årene - se ellers forumtråd for mer info: Prisantydning: 375.000kr Ta kontakt på shvoldum@gmail.com eller 91611629 ved interesse.
-
- 1
-
-
Er dette kanskje noe de gikk over til utover i produksjonen av 124? Jeg har alltid brukt - og hørt at man skal bruke - ATF-olje (rød) når jeg har drevet med W201.. 🤔
-
Hold oss oppdatert ja! 👍 De dekker nok kun selve traversen i så fall, det er i hvert fall standarden på garantioppdrag.
-
Disse har blitt byttet på garanti av Mercedes i lang tid, og jeg tror fortsatt de dekkes på kulanse. Det var leveringsproblemer på dem en periode, så forhåpentligvis kan de hjelpe deg.
-
Nå er det lenge siden jeg har delt noe om denne bilen! Det siste som har skjedd med den er at den omsider har fått sin egen oppblåsbare garasje, på linje med coupeen. Jeg driver fortsatt og leter etter riktig oppsett for lagring, og tester derfor oppblåsbar garasje fra en ny leverandør til denne. Foreløpig er den største fordelen at viftene (denne har to, mot én på den til coupeen) er mer stillegående, og at den har en dedikert "lufteluke" øverst oppe. Ellers har bilen blitt betydelig mindre brukt i sesongen som gikk sammenlignet med tidligere år, siden vi valgte å ta coupeen på de fleste langturer - cabrioleten ble hovedsaklig brukt på kortere turer og til nytelse i nærområdet. Misforstå meg rett, cabrioleten er fortsatt helt utrolig deilig, noe som jo også er grunnen til at jeg fortsatt har den, all den tid coupeen egentlig var tiltenkt rollen som ny sommerbil. Cabrioleten er simpelthen for deilig til at jeg har klart å kvitte meg med den. Men, med fjorårets sesong friskt i minne har jeg igjen begynt å leke med fornuften og planlegger å selge (eller kanskje bytte?) den. Det er vel knappest noe poeng å legge ut slikt før våren virkelig tar tak, men følg med så dukker den kanskje opp på Finn plutselig. 😱 Er dette kanskje noe du er interessert i? Ta kontakt!
-
Samme prinsipp, men fra en annen leverandør; InTheGarage. Jeg har planer om å kjøpe en fra CarCoon og sammenligne også, trenger uansett en til cabrioleten 👍 Hva gjelder handlelisten så har jeg to konkrete alternativer jeg snuser på, men særlig én av dem vet jeg ikke om det er økonomisk mulig å få til.. Den står kontinuerlig med undertrykk; Det er en vifte bakerst som blåser trykk inn i boblen slik at luften byttes ut hele tiden og ingenting står inntil selve bilen.
-
-
Ingen erfaring med likt tilfelle som ditt, men det er antakelig forsterkeren din som er defekt.
-
Ringen ruster ofte bort ja 👍
-
Jeg har kjørt med flere av de siste generasjonene av ContiSport fra Continental, og er superfornøyd med både komfort og sportslighet i disse. Dersom du ønsker mer komfort bør du se etter dekk med mykere gummiblanding, eventuelt dekk spesifikt laget for elbiler (som har lav rullemotstand og følgelig støynivå).