Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Posts

    6,668
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    56

Sven Håkon last won the day on December 30 2023

Sven Håkon had the most liked content!

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sven Håkon's Achievements

137

Reputation

  1. Oppdatering; Nå vil bilen hverken heves eller senkes. 😑 Modusknappen virker fortsatt, men jeg lurer på om det er en ventil som er fast, eventuelt om kompressoren nok en gang kan ha tatt kvelden..
  2. Jeg har tidligere opplevd at knappen for å heve bilen sluttet å fungere. Den gang var det på grunn av defekt kompressor. Nå har knappen igjen sluttet å fungere, men denne gang med litt mer ullen oppbygning.. Først ville ikke bilen heves igjen, så jeg tenkte umiddelbart at kompressoren nok en gang hadde tatt kvelden. Men, etter noen minutters kjøring og en rask stopp funka den igjen - men så slutta den å fungere igjen mens bilen stod i hevet stilling.. Knappen lyser som den skal når bilen står i hevet posisjon, men slukker ikke ved å trykke på den. Hva kan dette bety? Som videoen under viser så fungerer modusknappen som den skal:
  3. Det er kanskje på tide å dele litt informasjon om min nyeste ervervelse, som jeg kjøpte høsten 2022 - men ennå ikke har sett så mye til 😄 Kort fortalt er bilen en 1966 W111 250SE Coupé, som jeg etter en god stund med leting endte opp med å kjøpe litt spontant på en nettauksjon av alle ting. Før dette dro jeg blant annet på dagstur til Sveits for å se på en annen bil, og kjørte turné rundt Tyskland for å se på andre igjen. Jeg kan ikke helt forklare det, men presentasjonen på nett gav meg godfølelsen og gjorde at jeg tok sjansen. Bilen stod i Berlin da jeg kjøpte den, hvor den har vært eid av samme kar siden 2009. Før den tid gikk den etter sigende i sør-Frankrike hvor den også ble solgt ny. Jeg har ikke så mye info om tiden i Frankrike, men bilen var visstnok i samme familie fra den var ny til den ble sendt til Berlin. Slik går vel historien på alle udokumenterte kjøretøy, men bilen har noen indikatorer på at dette kanskje kan stemme. Først og fremst er den uforholdsmessig original, og gitt alderen usedvanlig godt bevart. Hvem vet - jeg har enda ikke funnet noen tjenester som lar meg finne historikken på biler i Frankrike.. Da jeg begynte å se etter en W111 Coupé var planen å bruke den som sommerbil, altså såkalt "daily-driver" i sommerhalvåret, i stedet for cabrioleten som jeg har hatt siden 2018. Det var derfor viktig å sørge for at bilen var så pålitelig som mulig, og følgelig ble den sendt til en pensjonert spesialist jeg kjenner i Nederland. Han har 100% tillit fra meg, og vi ble enige om at han hadde carte-blanche hva gjaldt arbeidet som burde/skulle/måtte gjøres. Jeg la noen føringer som at jeg ikke ønsket en "som-ny-bil", samt at jeg ønsket servostyring ettermontert, men ellers stolte jeg på hans vurderinger for hva som burde gjøres med en bil tiltenkt rollen som hverdagsbil. Høsten 2022 var planen å hente bilen til bruk sommeren 2023, men som med så mye annet i livet tar ting tid, i hvert fall for en ivrig pensjonist som sier ja til alt for mange prosjekter. Kort fortalt trakk arbeidet ut, og han begynte ikke å nærme seg ferdig med listen over ting før mot slutten av sommeren - da var det ikke så viktig for meg å få bilen hjem, siden det likevel bare var noen uker igjen av sesongen. Listen ble derfor forlenget med noen flere ønsker, og på ny ble vi enige om at jeg skulle hente bilen mot våren - denne gangen våren 2024. I løpet av tiden som har gått siden jeg kjøpte bilen har jeg vært innom og sett på hva-jeg-faktisk-har-kjøpt to ganger, og begge gangene gav besøket heldigvis mersmak! Jeg håper vi kommer i mål med det som gjenstår før våren kommer, for jeg har virkelig tro på denne bilen som cruiser gjennom kommende somre! 😎 Slik ble bilen presentert på nettauksjonen jeg kjøpte den på: Og slik opplevde jeg den første gang i virkeligheten: I denne garasjen stod den urørt i nærmere et halv år før mekanikeren min hadde tid til å begynne arbeidet med den. Jeg vet ikke om det er normal praksis med disse bilene (eller så gamle biler generelt), men godfølelsen ble forsterket av at den startet opp umiddelbart - jeg hadde for å være ærlig forventet både fusking, hosting og harking etter såpass lang tid uten tilsyn! Vanligvis ville jeg ikke en gang ha tenkt tanken på å ta ut en slik bil på en fuktig dag i mars, men gitt at det var første gang jeg hadde muligheten gjorde jeg et unntak - og igjen ble godfølelsen forsterket! 🤩 Foruten manglende servo og sikkerhetsbelter var det som å kjøre en langt mer moderne bil enn en som nærmet seg pensjonsalderen, og selv på en våt og kjip dag føltes det som en spesiell opplevelse. Jeg hadde nå fått oppleve de ti kvadratmetrene jeg kjøpte usett på nett selv, og fikk bekreftet at det tydeligvis fortsatt finnes ærlige folk i verden - så langt virket alt veldig i tråd med annonsen, og jeg forstod samtidig hvorfor mekanikeren min faktisk hadde godord å si om bilen. Han er kjent for å si sin ærlige mening om det han liker og ikke liker, og har samtidig en veldig høy standard hva gjelder hvordan en bil bør og skal være. Han gav tommel opp for å jobbe med bilen, og etter noen dager kunne vi kjøre den til verkstedet hans - da var været heldigvis mer i tråd med bilen, og jeg kunne nytte det amerikanerne kaller "pillarless driving" 👌 Vel fremme på verkstedet fikk jeg omsider inspisert bilen også på undersiden, og joda, det er helt klart en bruktbil, men tross alt en veldig bra bruktbil! Faktisk tilstand og presentasjonen i annonsen samsvarte heldigvis også her! 😅 Etter en vellykket inspeksjonsrunde dro jeg hjemover igjen, vel vitende om at jeg tok det riktige valget da jeg slo til på en 56 år gammel "usett" bruktbil på nett - mirakler kan fortsatt skje! Jeg har fått oppdateringer om arbeidet som har blitt gjort med jevne og ujevne mellomrom, og var også innom en rask tur i august for å se på fremgangen med egne øyne. Den gang var kjæresten min og meg på vei sørover - neste gang håper jeg at vi fortsetter i denne bilen! 😍 Under dette besøket fikk jeg rikelig med info om hva som var gjort og hvilken endring det hadde ført til 🙌
  4. Lufting av clutchen gikk som smurt etter tips om å bruke nærmeste bremsekalipper til å presse væske (og luft) oppover i systemet i stedet for å (prøve å) presse luft ut i bunnen. Med dette unnagjort fylte jeg på litt vann for å verifisere at det faktisk var radiatoren som lakk, og fant ut at det var mer riktig å klassifisere det som pipling enn lekkasje. Etterpå gikk jeg gjennom det elektriske, og fant overraskende nok ut at det eneste som ikke funker er venstre lyktevisker og nakkestøtte! Forhåpentligvis hjelper det å gå over alt av kontakter med en liten børste og litt kontaktspray. Litt TLC trengs nok for å få den helt opp og stå igjen, men det virker langt bedre enn fryktet etter så mange år!
  5. Jeg prøvde å få dokumentert lyden jeg snakker om - etter litt testing mener jeg at den blir borte idet clutchpedalen er trykket halvveis inn, og den forsvinner også dersom jeg øker turtallet bittelitt:
  6. Tenk hvis jeg var like nøye og nysgjerrig på jobb som jeg var da jeg prøvde å få det her til å funke a!? 🤩 Til alle dere som har sittet spente ytterst på pinebenken i så lang tid; Jeg må dessverre skuffe dere! 722.5-prosjektet er offisielt avsluttet, og i går ble girkassen igjen demontert og den manuelle girkassen ble remontert. Det var en spennende utforskning, og hadde vært artig å fullføre, men nå var det riktig å avslutte. ...er det noen som er interessert i en styreenhet for 722.5 til dieselmodeller så er det bare å rope ut! 😄
  7. Det stemmer! Etter maaange års stillstand innså jeg sakte men sikkert at 722.5-prosjektet nok aldri kom til å bli fullført - og da det viste seg at Sveinung, som har overtatt bilen nevnte girkasse stammet fra av sin far @Frode, ønsket å tilbakeføre sin bil til original stand, var det bare å tromle sammen til en god, gammaldags Noredalen-mekkekveld! Målet var å demontere 722.5-kassen (femtrinns automat) fra min bil, for så å montere 717-kassen (femtrinns manuell) som stod i før prosjektet startet. Det var opptil flere utfordringer knyttet til jobben - mye på grunn av at det var mer enn 10 år siden all jobb knyttet til prosjektene var gjennomført, og følgelig var all tilhørende kunnskap også blitt litt "vag"... Bilen min har i tillegg omtrent stått urørt like lenge, og stod lagret foran en bil som også har stått urørt i lengre tid - ville vi i det hele tatt klare å få bilen ut og på bukk? Dessuten har delene som ble tatt ut i forbindelse med montering av 722.5-kassen blitt flyttet rundt opptil flere ganger etter hvert som lokalet har blitt omdistribuert, og det var heller dårlig "merket" i utgangspunktet.. Men, en ting jeg husker godt er at det burde gå fint å demontere og montere i løpet av én kveld, det gikk i hvert fall fint i 2010 eller deromkring. Jeg husker dog ikke liiike godt hvor sen den kvelden ble, men i retrospekt av å ha fullført tilbakeføringen mistenker jeg at det nok ble sent ja. Vi var vel ferdige rundt halv ett på natten i går kveld, etter oppstart av mekking rundt kl 18. Drøye seks timer mekking for å få ut automatkassen og inn den manuelle kassen, inkludert en del knot, leting etter deler og generelt hodekløing, mer enn ti år etter at det ble gjort sist - det er jeg godt fornøyd med! Nå gjenstår det bare å lufte clutchen - det hadde jeg glemte å tenke på, så foreløpig står clutchpedalen godt plassert i gulvet. Heldigvis hadde jeg ikke fjernet noe av tilpasningen til manuelt gir, så det var bare å koble på hydraulikk og bytte spakstellet så var det mekaniske på plass igjen. Dog viser det seg at bilen ikke bare har hatt godt av å hvile seg; Jeg postet tidligere et bilde av at frostvæsken har piplet ut gjennom koblinger - i går fant jeg ut at hele radiatoren har forvitret, så her trengs det litt deler før den er fullt brukbar igjen. Bremsene var visst heller ikke megafornøyd med stillstanden, men fordelen her er at de nå har mye bedre grep enn tidligere... Noen bilder fra kvelden: Først må jeg berømme 190en som, nok en gang etter å ha stått parkert i årevis, startet på første innslag av startmotoren! Jeg glødet riktignok 3 ganger for å få best mulig utgangspunkt, men det var likevel imponerende respons! Siden 124 som stod bak min bil ikke var særlig villig til å trille lett og greit, tok vi ikke sjansen på å dra den helt ut - jeg tror faktisk ikke vi hadde klart å få den tilbake igjen da. Heldigvis er 190en såpass liten at vi klarte å snike den rundt 108en som står under trekket til venstre! Demontering av alskens rør, vaiere og koblinger gikk fort og greit, før kassen ble tømt for olje og gjort klar til å senkes ned på et bord. I motsetning til den manuelle kassen som skulle inn og normale firetrinns automatkasser er 722.5-kassen blytung og ikke noe som uten videre går på en skulder. 722.5-kassen er ute, og "det eneste" som gjenstår er å montere inn femtrinnskassen som igjen skal formidle de voldsomme kreftene fra den uslåelige OM601-motoren. Kveldens siste jobb var nesten den mest fomlete; Nemlig å få ut girvelgeren til automatkassen og montere inn spakstellet til den manuelle kassen - ikke fordi de i seg selv er så vanskelige å håndtere, men fordi midtkonsollen er proppfull av ledninger! #snikskryt Som alltid glemte jeg bilder av det ferdige resultatet, så vi får håpe bilen igjen blir å se på treff rundtomkring så får dere se med egne øyne 😄 Nok en gang tusen takk for initiativ og hjelp Sveinung og @Frode! 👏🥳
  8. Makan, høres ut som en skikkelig dust! Men ja, det er til 190en - planen er å gå tilbake til femtrinns girkassen jeg konverterte til før 722.5-konverteringen, men så kom jeg plutselig på at det var en ulyd.. Donorbilen er fra januar 89, så det høres ut som jeg må sjekke litt nærmere ja 🙌
  9. Nå er det noen år siden sist jeg hørte lyden, men jeg mener bestemt at den kun høres når clutchen er helt ute og bilen står på tomgang. Takk for delenummer - vet du hva de forskjellige kommer an på?
  10. Er det noen som har erfaring med hva som kan forårsake skrapelyd når bilen står på tomgang og i frigir? Tråkkes clutchen inn så stopper også lyden. Merker ingenting under kjøring, og lyden er heller ikke veldig høy. Googling gir ingen definitive svar, men teoriene går på utløserlager og "normal lyd fra girkassa når alt spinner uten motstand".. Tilleggsspørsmål; Dersom det er utløserlageret som trengs - er det noen som klarer å finne riktig delenummer til en 717412-girkasse? Det er en femtrinns-kasse som stammer fra WDB2010281F594997.
  11. Wow! Gleder meg til å følge denne videre!
  12. Har ikke erfaring med helektrisk hengerfeste, men tipper mekanismen er noenlunde lik som de med manuell hendel; her har jeg opplevd at det ikke felles ut som det skal, og løste dette med å lirke/rikse i den delen som stikker ut mens noen dro i hendelen - til slutt løsnet det nok til at jeg fikk tatt det inn og ut nok ganger til at det igjen beveget seg fritt. Eneste tips jeg har utover det er å oppsøke noen mer praktisk rettede mekanikere - selv har jeg god erfaring med MBenzNL, men de holder til i Nederland. Litt lang tur for å fikse slikt kanskje, men tipper likevel du havner laaaangt under prisestimatet du nevner her 😄
  13. Hei dere! Jeg ville ha sendt en mail til MBenzNL@gmail.com (på engelsk) - jeg vet at Steve som driver dette har gjort denne typen oppgradering på mange modeller tidligere. Merk; De bruker kun originale deler. Ulempen med MBenzNL er at de holder til (helt øst) i Nederland, så det kan med fordel kombineres med en ferietur eller annet.
  14. (Litt merkelig å sette en pokal til dette svaret, men det betød i hvert fall takk - og forståelig 👍)
×
×
  • Create New...