Jump to content

sfinxern

Members
  • Posts

    26
  • Joined

  • Last visited

sfinxern's Achievements

0

Reputation

  1. Takk for svar. Da styrer jeg unna disse. Hva anbefales som vinterdekk dim på disse bilene?
  2. Hei! På min 2012 E-klasse stv har jeg 245/45/17 på sommeren. Skal ta av disse dekkene og sette på vinterdekk på samme felg. Tror dere det går greit med 235/55/17 på denne bilen? Har også kommet over noen 225/55/17. Førstnevnte er 11.6cm større i omkrets. Det bør vel gå bra det? Hva tror dere?
  3. Hei. Har du fått testet noe mer og er signalkvaliteten bra? Vurdere selv å ettermontere DAB+, men jeg bruker ikke så mye penger hvis det ikke blir optimalt mtp signalkvaliteten. Er det forskjellig praksis fra plass til plass hvordan dette gjøres? Jeg går vel ut i fra at det kan være det hvis MB setter bort jobben til lokale bilradiospesialister i stedet for å gjøre det selv.
  4. Nei, men da byttet de jo en del andre deler som ikke var direkte motorrelatert, IC, oljekjøler, luftbelger, motorfeste. Eneste var dyser. Men sånn er alltid vanskelig å forutse tror jeg. Plutselig smeller det.. De er ikke merkeverksted, men spesialister på MB uten å nevne navn:).
  5. Ja, det er vel sånn med alle bilmerker i dag. Ingenting som er slik det engang var. Er mye trøbbel med alle bilmerker virker det som. Både gamle 123/124 MB og Volvo var jo uslitelige. Volvo slet jo økonomisk en tid fordi bilene deres ble det aldri noe tull med, så null rep:). Nesten så det eneste safe er å kjøpe nybil med garantier. Koster litt mer, men mtp driftskostnader og potensielt store utlegg, så er det verdt det.
  6. Hei og takk for medfølelsen . Tja, akkurat nå usikker på hva jeg skal gjøre. Bilen er solgt av forhandler, så det ligger akkurat nå på dem. De skulle undersøke byttemotor, men veldig usikker på hva de finner. Bør jo få dokumentasjon på det, slik at man kan garantere stand og km. Men 250cdi er en dyr motor brukt også ser det ut som. Redd for andre ting som kan dukke opp, men uten å bytte motor er den vel ikke verdt mer enn 50-60 000kr. Så må vel få til et motorbytte på en eller annen måte. Dette skjedde faktisk en mnd etter kjøp, så ja det kom relativt raskt. Det som er kjedelig er at det går så mange uker og mnd før ting bkir ordnet opp..
  7. Uff, det ble nok dessverre et trist bekjentskap på denne bilen. Må vel innrømme jeg var noe naiv når jeg kjøpte den, men.. Etter kjøp, så begynte den å dryppe mer og mer olje fra motoren. Hadde den inn på verksted og fikk konstatert at det var oljekjøler motor som var årsaken og at den måtte byttes. Ok. Bestilte time og så bar det i vei. Ble oppringt og her var det mer å finne. Motorfeste venstre foran var knekt (!) og mente det kanskje var årsaken til at oljekjøleren var gåen. Intercooler var også defekt, den var kraftig skadet på ene siden (som betyr at fanger foran muligens har blitt byttet). Denne var trøkt inn på siden og lakk fra kobling. Verkstedet sa at motor ikke hadde full effekt av dette. Teori fra verksted var at motor må ha fått en kraftig smell fra undersiden i og med skade på IC, motorfeste og deretter oljekjøler. Men hva kan ha skjedd? De hadde ikke vært borti knekt motorfeste på en slik bil tidligere. I tillegg, begge luftbelger bak var lekk og måtte byttes og toppdekselpakning pga oljelekkasje rundt dysene. Det skal også nevnes at jeg har byttet hjullager venstre foran, men det hørte jeg under prøvekjøring og det var greit nok å ordne. Så, dette kom dessverre tett på sommerferie, så jeg måtte legge ut all denne rep i dialog med forhandler. Når de skulle bytte toppdekselpakning, så ville ikke bilen starte etterpå, viste seg at 2 av dysene var defekte. 5000kr + moms per stk. Totalt ble verkstedregningen på dette den alt fra nette sum av 41 000kr. Auda. Der gikk mye av feriebudsjettet. Så la vi i vei på ferie mot Sverige og etter kjørt 40 min så kommer det en kraftig vibrasjon fra motor og så var det helt stille. Rullet inn på SOS lomme etter motorveien. Bilen ville ikke fyre. Ringte bilberging, fikk ringt hjelp til å hente og frakte bil - kjøre kjerring og unge til feriedestinasjon og så tilbake med biltralle til verksted. Fin start:). Så etter et par uker ferietid nå og med bil på verksted fikk jeg dommen i dag. Motor havarert og må byttes. Stempler ødelagt i sylinder 3 og 4. Kammer defekte, kjede osv osv. Dette ble visst en dyr bil. Er i dialog med forhandleren og de skal undersøke brukt motor for bytte, men akkurat når er jeg litt demotivert. Det var mye å sette fingeren på ved denne bilen visst... Her har nok vedlikeholdet vært svært dårlig. Dessverre.
  8. Tøft, men hvor mye koster noe sånt tro? Sikkert fort en 30 000+.
  9. Det er rett og slett for drøyt for å få original DAB altså. Sinnsykt rett og slett.
  10. Lurte å det samme, men fant en annen post her hvor han sier 12 000kr. Så da regner jeg med at det er det som ble kostnaden.
  11. Hei, Har en S212 som jeg skal bytte innerskjerm på foran. Her mangler det en del plastikk klips og plastikk skruer. Var innom Auto-trio i Oslo hvor jeg fikk tak i ny innerskjerm, men skruer og klips hadde de ikke igjen noe på og måtte bestille. Kjørte så innom Erik Arnesen, der hadde de heller ikke, men kunne bestille noen som jeg kunne hente i ettermiddag. En nabo av meg hadde en gang kjøpt et rep kit hvor han hadde en boks full av slike klips og skruer. Noen som vet hvor man får kjøpt dette uten å bestille over nett? Skulle gjerne hatt det i dag. Evt andre steder som har og som passer til MB? Tips mottas med takk:)!!
  12. Var innom BOS og kjøpte 1.5l konsentrert kjølevæske. Ble så jeg fylte litt i overkant av 0.5l. Husker ikke hvor mye det var når jeg kjøpte bilen, men skal følge med om det går nedover igjen. Da har jeg et målepunkt. Har jo skiftet motorolje og den var helt fin. Ingen tegn til noe olje i kjølevæska heller. Kan jo hende at det har vært en rep på bilen en gang og så har man ikke toppet opp igjen i etterkant. Vel vel, får bare følge med:).
  13. Ja, skal toppe opp beholderen, og så får vi følge med om det skjer noen endringer fremover. Litt lettere å tracke om nivået blir mindre da. Bare en korrigering til meldingen jeg fikk opp, så var det "Top up coolant, refer to user manual". Så det var altså ikke melding om for lite, kommer litt an på hva sensoren trigger.
  14. Hei, Hjemme etter første langtur med ny bil. Klinka til med en 120mils tur med oppunder 2t vogn på kroken. Bilen var utrolig bra å dra med. Krefter i overflod! Bilen har som flere vet her kjørt 400 000km, så før turen har jeg byttet olje og filter, flushet (+ service) automatkassa, byttet hjullager, litt diverse annet pleie og godt vedlikehold:). Noen mil før hjemkomst, så får jeg opp melding om "Low coolant level" i kjørecomputeren. Driftstemperaturen har ligget stabilt på 80-90 grader hele veien, både oppover og nedover igjen. Slik sett, så fikk bilen mindre belastning på tur hjem enn opp. Sjekket kjølevæske nivået og det ser helt fint ut i mine øyne, men kan ikke se noen markører på "low og full". Kan ikke se spor av noe lekkasje og lukter heller ikke noe spesielt av kjølevæsken. Har ikke sjekket oljen om det lukter rart av den, men alt virker tilsynelatende i orden. I og med at motor har gått så langt og jeg pusher den bra med tung vogn, er det vel noe jeg bør ettergå litt nøyere nå før sommerferie og flere lange turer. Skal jeg få verksted til å fylle på kjølevæske og så bare kjøre videre, eller bør jeg få tatt en sjekk? Feilkoder? Kan det være sensor som tuller litt? Er de spesielt følsomme? Eller kan det være underliggende ting som er langt alvorligere som begynnende problemer med topp, blokk, radiator/oljekjøler? Noen som har erfaring med kjølevæske på disse motorene? Men igjen, helt uanstrengt tur og bilen er virkelig god å dra vogn med!
  15. Denne så fin ut ja! Er det stålplate som går langs siden bakover der også? Er det kun Mercedes som forhandler disse? Koster sikkert en del tenkte jeg. Er vel uansett uaktuelt å bestille fra ebay mv, da fraktkosten blir heavy. Både størrelse og vektmessig . Men bilen hadde nok likt en sånn en ja!
×
×
  • Create New...