Kjipt
Bruk ett godkjent skadeverksted som har tilgang til DBS.
Får mange skadesaker i måneden ( Takserte en W251 idag ), og mange skader er vanskelige å estimere pris før noe er demontert.
Be skadeverkstedet demontere alt, også taksere i DBS. På litt eldre biler så er det meget vanskelig å få godkjent nye deler - Det går mest i brukt. Selvfølgelig så skal det se pent ut til sist!
DBS er databasert skade system.
Man oppdager mye rart under demontering... så enklere å sende inn 1 takst til slutt, så vet forsikringen om det blir rep eller kondemnasjon.
Er bilen gjeldsfri, så kan du få taksert den, og ta kontantoppgjør. Da kan du fikse hos en du kjenner.... privat - og ta en ferie også i samme slengen med resten av penga
Fleste forsikringsselskaper har avtale med verksteder mtp timepris, materiale etc. Min Navara ble kræsjet, ble målt på jig, ramma var skjev. Var nesten 3 timers arbeid for alt - Frende betalte bare for 1 times arbeid @850 + mva. De sa det står i avtalen... Bilen skulle kondemneres. Ikke rart fleste verksteder ikke gjør sånt.
Skal kunde ha kontant oppgjør hos oss, så tar vi 15% av total sum for bryet.
Slikt ser DBS ut: