Jump to content

190 2,6

Members
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

190 2,6's Achievements

0

Reputation

  1. Vanskelig å forstå hvorfor motorturtallet har innvirkning på SRS systemet, men du opplyser jo ikke hvilken feilkode som kommer opp i SRS. Jeg tror du må oppsøke noen som har en Star diagnose og som kan å bruke den. Der får du opp feilkoden, og ved å klikke på den får du opp de nødvendige kontrollskritt for å kontrollere de involverte komponenter. Du leser av de faktiske verdier, og får opplyst hva verdiene skal være. Star er i grunnen et "må ha" verktøy. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  2. Hvilken motor har du ? 646 eller 651? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  3. Ja, det der er ingen komplisert jobb så det går nok bra[emoji1360] Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  4. Det er vel bortimot 100% sikkert at det er luftputa(fjæra) som har en liten lekasje. Min erfaring er at levetiden på dem er ganske lik, så på de bilene bare den ene har blitt byttet, må som regel den andre byttes i løpet av det kommende 1/2 året. Jeg har vel byttet luftfjærer på 8 212 biler til nå, og det har løst problemet i alle de tilfellene. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  5. Ut fra bildet du la med ser det jo ut som om turtelleren står på helt nede på 0, det kan fa?tisk se ut som om du bare har slått på tenningen. Så hva er det egentlig som skjer under startforsøket, er det starteren som ikke slår inn og drar rundt motoren, eller blir motore dratt rundt med normalt turtall, men tenner ikke likevel ?? Du bør vel starte med å få kjørt en diagnose på den vil jeg tro, helst med en Star tester hvor man kan gå inn og lese av faktiske verdier under blant annet startforsøket. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  6. Luftbobbler vil sirkulere rundt i kjølesystemet sammen med frostvesken til de kommer inn i ekspansjonstanken, der vil den skille fra ?retsløpet med det som resultat at kjøleveskenivået i tanken vil minke. Under denne prosessen er det lurt å stille varmeapparatet på max.temp, slik at du får god sirkulasjon der også. Det er også viktig å kjøre motoren så varm at termostaten åpner, og at du holder et turtall på 2000-3000 omdr. en stund sånn at vannpumpen får i gang sirkulasjonen, men nå snakker vi om store luftlommer og ikke små bobbler. Husk at du kanskje må etterfylle kjøleveske ett par ganger. Har det gått greit å skifte dieselfilterbraketten ?? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  7. Klemmene der er vanskelig å bru?e om igjen ja, originalt leveres de vel bare i sett sammen med mansjetten, men jeg tror biltema har noe greier som kan brukes. En storjobb du utført her[emoji1360] Gratulerer med resultatet !! Sent fra min SM-G920F via Tapatalk PS. Du kan jo også bruke vanlig slangeklemme som du skrur fast, det er kanskje det beste. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  8. Klemmene der er vanskelig å bru?e om igjen ja, originalt leveres de vel bare i sett sammen med mansjetten, men jeg tror biltema har noe greier som kan brukes. En storjobb du utført her[emoji1360] Gratulerer med resultatet !! Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  9. Ja du må nok demontere alle stagene ute ved hjulet, skru også løs drivakselen, slik at du får kontrollert ABS giveren (ringen) som er montert på det yttre drivakselleddet. De har en levetid på ca 10 år før de er opprustet pga. dette hel..... veisaltet. Den koster ca. 250 kr. og når alle stag er demontert er den jo nesten ferdig skiftet allerede. Feilen du gjorde på denne jobben var vel at drivakselen ikke ble løsnet ute ved navet (32 mm 12 kant mutter), for da hadde den vel ikke blitt dratt fra hverandre i indre ledd. Det er vanlig at yttre leddet sitter ganske godt i navet, så her bør du også ha 1kg.'s hammern som tidligere nevnt i forbindelse med glidehylsa. Til dor kan du f.eks. bruke en gammel 1/2" forlenger du ikke er spesielt glad i lenger. Tror forresten det kan være lurt å løsne mansjetten på det leddet som har blitt dratt fra hverandre, må være greit å se med egne øyne at du får alt på plass igjen der det skal være. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  10. Det er jo tydeligvis noe som ikke er i inngrep under der, men man blir ikke klokere av det du sier nå. Du må legge deg ned å se hva som skjer der mens det ramler og går. Hvis begge drivakselene står stille må du se nøye på de indre leddene(nærmest diffen). Har aldri hørt om det før, men det eneste som kan ha skjedd er vel at et ledd er dratt fra hverandre, og ikke kommet på riktig plass igjen ved montering. UNDER Å SE NÅ !!! jeg begynner å bli nysgjerrig [emoji848][emoji848] Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  11. Klarer ikke å se for meg hva det kan være, men når motoren går på tomgang og du setter bilen i gear, må det da være noe som skjer under der. Går mellomakselen rundt ? I så fall må minst en av drivakselene gå rundt også, har vanskelig for å se for meg at du har klart å ta livet av ett drivakseledd men skjønner ikke ikke helt hva annet det kan være ? Du har ikke glemt parkbremsen vel??? Kom tilbake med dine observasjoner om akslingene under der, kassa i d eller r [emoji848] Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  12. Kan tyde på at du bruker for lett hammer, nødløsning blir da å bruke en liten båndsliper og slipe litt av hylsa, da får du jo bort eventuelle skader etter doren også. Hyllsa kommer uansett frem igjen når du drar til bolten. Fortsatt lykke til [emoji1360] Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  13. Hvis problemet er at det er for trangt å få yttre broforingen inn i spindelen skyldes dette at glidehylsen ikke er slått tilbake. Hodet på unbrakoskruen trykker denne hylsa helt inn til broforingen når den blir dratt til, og da blir det så trangt der at det er vanskelig å få dette på plass igjen etter demontering. Bruk en dor på 8-10 mm. som du trer inn i bolthullet bakfra, slik at den treffer kanten på glidehylsa, med et par kraftig slag med minislegge (ca 1 kg) vil du se hylsen flytter seg fremmover. Lykke til[emoji1360] Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  14. Jeg var borti et liggende problem for noen mnd. siden, det var da i en 211-200 cdi som uten videre plutselig stoppet, uten å legge igjen feilkoder i det hele tatt. Gjorde meg vel opp en mening at problemet måtte ligge i motorstyringen, og jeg hadde tilfeldig vis tilsvarende styreenhet men fra en 220, og så har vi jo som sagt problemet med startsperra. I den forbindelse tok jeg kontakt med en av de mange godguttene som driver og laster inn ny software på slike styreenheter, i hovedsak for å få ut mer krefter fra motor, men de kan gjøre mye annet rart også. Vi snakket om å ganske enkelt fjerne hele startsperra, men han kom med en bedre løsning. Softwaren på dem ble lastet ut, og softwaren fra 200'n ble lastet inn i styreenheten fra 220'n. Det er vel det man kaller kloning ble jeg fortalt. Det var da bare å montere styreenheten fra 220'n inn i bilen, og alle problemene var borte. Jeg mener jeg betalte 3000,- for kloningen, og det er jo ikke så ille. Finner du en brukt styreenhete til en tilsvarende bil, kan løse det på denne måten, og brukte styreenheter som er låst til et bestemt chassinummer får du omtrent gratis vil jeg tro. Simco kan vel også utføre en sånn kloning kanskje, jeg fikk en kar i Trondheim til å gjøre det. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
  15. Ca. 1 time tror jeg. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
×
×
  • Create New...