Jump to content

AndyP

Betalende medlem
  • Posts

    388
  • Joined

  • Last visited

About AndyP

  • Birthday 02/08/1969

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

AndyP's Achievements

0

Reputation

  1. Er det noen som vet hvor releet til Airmatic-kompressoren er plassert på W220 (S 320 2000 modell), og kan forklare/vise meg hvor det er? Jeg er i ferd med å bytte kompressor og ventilblokk, og fikk med et nytt rele. Releeet har imidlertid to store kontakter på henholdsvis nr. 30 og 87, og passer dermed ikke der jeg trodde det var plassert. Kontaktnumrene stemmer heller ikke overens med releet jeg trodde var Airmatic-releet.
  2. Jeg byttet batteriet igår, og fant ut følgende: Dette må utføres ved bytte av batteri (eller strømløs bil av ulike årsaker): o Reset takluke: Hold bryteren i posisjon forover til det høres et «klikk» o Reset vinduer: Hold alle bryterne i tur og orden nede (2 hakk) til vinduet er helt nede og det høres et «klikk». Gjør det samme til vinduet er helt oppe, og det høres et «klikk». o Reset feilmeldinger Airmatic, BAS og ESP: Drei rattet helt til anslag venstre, og deretter til anslag høyre. Da forsvinner feilmeldingene automatisk. Det samme gjelder for ABS-varsellampe. o Minne på seter, speil og ratt må settes på nytt. o Klokkeslett og radiokanaler må settes på nytt. o Regnsensoren resetter seg selv ved å gå et visst antall ganger over ruta med hendelen i posisjon 1. Ved lav batterispenning (f.eks. gammelt batteri) kan vindusheisene fuske (stoppe på random steder på vei opp eller ned), rattautomatikk ved inn- og utstigning slutte å virke, sammen med annen underlig elektronisk «atferd». Moralen er: Sjekk batteriet før man gjør dyre reparasjoner. Et gammelt batteri kan forårsake mye underlig atferd. Dette gjelder sikkert for andre MB enn W220 også.
  3. Noe spesielt jeg bør ha i tankene når jeg skal bytte batteri på min 2000 S320 (W220)? Vil den huske alle funksjoner under "strømbruddet", eller må sentrale funksjoner reprogrammeres?
  4. Det stemmer Har kjørt (ikke eid) en rekke S500 også, men har alltid likt 6 sylindre bedre (bedre avstemt motortype). Dessuten blir det veldig god plass i motorrommet i forkant av motoren, noe som forenkler mange mekaniske reparasjoner.
  5. Det er mye som skrives om W220 i ulike fora, og mye er av negativ art. Jeg har vært så heldig å eie en W220 i ett og et halvt år, og en annen i ett år. Jeg må si jeg er utrolig fornøyd med denne biltypen. Den har høy grad av komfort, et høyt utstyrsnivå og mange spennende funksjoner (fantastisk med sittepute på forsetene som kan justeres i lengderetning; perfekt for en sjåfør med 203 cm på sokkelesten). Den er også svært enkel å skru på (V6-motor), selv om skruingen har begrenset seg til katalysatorbytte, bytte av servopumpe og motor til kjølevifta til motoren, samt bytte av alle servicedeler. Airmatic fungerer helt fortreffelig, motoren maler nydelig, og bilen i sin helhet gir en svært god kvalitetsfølelse. En 22 år gammel bil som lett kan måles med nye biler. Jeg gleder meg til neste sesong med en flott bil (også med et vakkert design)!
  6. Har nettopp fått byttet frontrute på min S320 (W220) hos et anerkjent firma. Det resulterte i en god dose knirkelyder fra området der dashbord og frontrute møtes, spesielt hørbart når bilen kjøres på vei med ujevnt underlag. Rutefirmaet tok inn bilen igjen, og byttet ruta på nytt. De la samtidig inn ekstra lyddempende materiale mellom dashbord og frontrute. Knirkingen ble dessverre ikke borte. Nå er bilen på vinterlagring, men de har lovet å se på saken igjen i april. Da skal de "forhøre seg med diverse spesialister", som de sa. Tenkte jeg skulle høre her på forumet om noen har opplevd det samme, og funnet ut hva som var årsaken. Kanskje det kan sette firmaet på sporet, så jeg igjen kan nyte en "knirkefri" S-klasse når den skal på veien igjen i 2022
  7. Blir spennende å følge med på om fenomenet oppstår også denne vinteren. . .
  8. Den ene av i alt fire katalysatorer (to fremre og to bakre) til min 2000 modell S320 måtte byttes i sommer. Da gjorde jeg noen erfaringer som jeg ønsker å dele: Billigkjedene har kun eksosanlegg til W220 med V8-motor, selv om det i spesifikasjonene står at det skal passe til både V6 og V8. S320 (V6) trenger imidlertid et eksosanlegg som er 5 cm. lengre enn til V8-motorene. Det finnes ikke i handelen lenger uoriginalt, og man må ty til originalanlegg (17 000 kr pr side hos BoS, og om lag 500 kr mindre hos AutoTrio). Løsningen er å kjøpe eksosanlegget fra en av billigkjedene (ca. 4000 kr pr side), og dernest kappe og skjøte på 5 cm universalrør (selvsagt i riktig omkrets) bak den bakre katalysatoren. Formen og bøyer/vinkler ellers er identisk mellom V6 og V8. Da sparer man ca. 13 000 kr. pr side. Dersom man kun behøver en av katalysatorene, vil man også ha en i reserve, når man kapper bort den defekte, og sveise inn den nye som sitter på nyinnkjøpt anlegg. Nå har jeg jeg kjørt med ny katalysator og tilpasset eksosanlegg fra bakre katalysator og fram til skjøten mot bakre rør/potte siden juli, og dette fungerer helt fortreffelig (også lydmessig). Jeg byttet imidlertid katalysator og rør på begge sider når jeg først var i gang, og sparte 26 000 kr. I tillegg har jeg fremre del av anleggene og de to fremste katalysatorene i reserve. Jeg vet ikke om dette er mulig å gjøre på andre serier, men det kan jo være mye å spare ved å finne det ut når eksosrør, potter eller katalysatorer begynner å bli slitne. . . Det bør nevnes at det ikke finnes universalkatalysatorer som passer til W220, da vinkling på tilpassede katalysatorer gjør at de ikke støter borti hverandre, da de er montert veldig nær hverandre (gjelder de bakerste). Det bør også nevnes at eksosanlegg begge sider er enkelt å bytte selv på disse bilene.
  9. En liten kuriositet: Displayet for visning av utetemperatur har hvite tegn på sort bunn i W220. Gjennom vinteren (under vinterlagring i biltelt) dannet det seg mange hvite flekker til høyre for "C" ("Celsius") i displayet. Da det igjen ble varmere i været, og utetemperaturen passerte 15 grader, begynte imidlertid de hvite flekkene gradvis å minske i størrelse og omfang; nå er alle helt borte. Det er ikke ofte ting reparerer seg selv, men selvsagt hyggelig når det skjer Så får vi se hva som skjer når temperaturen synker igjen. . .
  10. En litt "gnagende" lyd høres når rattet dreies (i begge retninger), og når rattet holdes i ro med belastning til en av sidene. En skjelden gang høres også en slags pipelyd idet jeg begynner og stanser dreiingen på rattet. "Gnagelyden" er spesielt framtredende når bilen er ganske nystartet og har lavt turtall. Det høres som om lyden kommer fra rattstammen et sted, og ikke fra foringer i forstilling/hjuloppheng eller fra servopumpa (har brukt stetoskop på denne, og hører kun en svak arbeidslyd når rattet dreies eller holdes i ro med belastning), da intet uvanlig høres fra motorrom eller ved å krype under bilen. Det er ikke noe som tyder på luft i systemet, og servooljenivået er korrekt (målt mange ganger ved både kald og varm motor). Jeg har bestilt ny servopumpe og ekspansjonstank (slik at jeg får nytt filter), men har ikke helt troen på at det er pumpa som er årsaken til "gnagingen". Jeg vil forøvrig nevne at styringen ellers fungerer godt, og all servoolja ble skiftet ut i mai 2020 (Febi Bilstein Lenkgetriebeoel Nr. 81256 kjøpt hos AutoTrio), for omtrent 4000 km. siden. Den gamle olja var også klar og fin. Jeg synes "gnagelyden" har blitt mer framtredende i det siste, men det kan jo bare være at jeg har "hengt meg litt opp" i problematikken. Biltypen er jo også svært godt lydisolert i kupeen, så alle uvante lyder høres veldig godt. Er det noen på forumet her som kjenner godt til biltypen (2000 modell S320 (W220), 150 300 KM) og kan ha en ide om hva dette kan være? (Hvis det ikke er normale lyder, da. . .) Venter i spenning på svar
  11. Det var i grunn en god ide Får ta kontakt med BoS hvis problemet vedvarer.
  12. Takk for informativt svar! Jeg har tatt av dekselet, og kan ikke se at noe er løst, men jeg har mistenkt dårlig kontakt. Men da er det rart at den alltid fungerer fint når jeg spyler ruta. Det virker som om regnsensoren ikke reagerer på vanlig regn, men bare på skikkelig kraftige regnskyll. Og ja, ruta ble skiftet i fjor. Mulig regnsensoren ble verre etter dette, men siden jeg ikke var bevisst på det, vet jeg ikke sikkert. . . Men som du skriver: Det kan virke som den går i et annet modus når bilen blir stoppet og startet. Dette er i utgangspunktet en "godværsbil", men det er fint om alt fungerer som det skal, uansett. . . Mulig jeg kopler fra sensoren; har egentlig alltid vært mest tilfreds med biler som har intervall.
  13. Da får vi satse på at noen med kunnskap om denne utfordringen svarer . . .
  14. Bilmodell: S320 (W220) årgang 2000. En fantastisk bil på alle måter, men med en regnsensor som innimellom skaper litt hodebry. . . Regnsensoren fungerer utmerket når jeg spyler vann på frontruta, både mye og lite med hageslangen. Den fungerer også fortreffelig etter reset (bryterarm fra posisjon 0 til 1, 2 og 3, og tilbake igjen til posisjon 1) fram til jeg stanser bilen og tar ut nøkkelen. Når den startes igjen, fungerer regnsensoren stort sett når den selv vil. Da (oftest), visker den altfor sjeldent, slik at ruta blir full av vann, og jeg ofte må trykke bryteren inn ett hakk, slik at den går en gang over ruta. Og et merkelig fenomen: Viskeren går en gang over ruta hver gang jeg trykker hardt på dekselet over bakspeilet, når bryteren står i posisjon 1. Noen som har en ide om hva en slik ustabil regnsensor skyldes? Og et tilleggspørsmål: Jeg vet at en del Mercedesmodeller går over til intervall i posisjon 1 når kontakten til regnsensoren koples fra. Er det også slik på W220-modellen?
  15. Erfaringsmessig skrangler strammehjulene en del når de er slitt, men her er alt stille. Et slitt lager i pumpa vil vel høres hele tiden når hjulet går rundt? Lyden ved belastning på styringen kan til en viss grad sammenliknes med den elektriske lyden en T-bane eller et elektrisk lokomotiv lager når det begynner å kjøre. . . Eller en svak utgave av "utluftingslyden" som høres når man svinger helt til stopp til en av sidene. Når styringen ikke belastes, er det ingen lyd verken fra lagere eller fra strammehjul. Lyden kommer kun ved dreiing eller belastning ved å holde rattet i ro i sving.
×
×
  • Create New...