Jump to content

crain

Members
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

crain's Achievements

0

Reputation

  1. Toppakningen min gikk ad undas for en god stund siden i forkant av sylinder 1, olje ut i eksosmanifolden og mye røyk, men nå begynner jeg smått om senn og nærme meg å sette alt i sammen,venter på at toppen kommer fra overhaling. Det jeg lurer på, er denne strammeren til registerkjede, har prøvd å lese meg opp på nettet og forumet og WIS/EPC. Men det er litt mikset informasjon så jeg ble litt usikker, det er alt fra å "resete" den, skru den opp og sammen igjen til bare å skru den inn igjen, noen sier det er fy-fy osv. I WIS/EPC fant jeg en oppskrift, ha den nede i olje og presse den sammen 6-7 ganger så den fylles med olje. Ok, håper det er noen som har erfaring på rett prosedyre der ute Bil: S124 300tdt,1995 modell
  2. Takk for svar Petterhm, ja jeg har tenkt å ta av turboen bare for å få bekreftet det jeg er nesten 100% sikker på, at det kommer olje ut manifolden, er temmelig sikker på at det kommer ut port 1 og/eller 2. Skal få sjekket den toppen ja, er det noen andre ting som er lurt å få gjort når man først har den av?, ventil tetninger,guidene til registerkjede? de hydrauliske ventilløfterne? Strekkboltene, er det sikrest å få fatt i nye eller brukes de om igjen? Ett teknisk spørsmål til dere som vet, hvis diagnosen er rett, olje ut gjennom toppakningen fra oljekanal, hvordan i sva...rte kommer den seg ut i manifolden? Takker for svar
  3. Heisann, Da har jeg noe skikkelig guffen i gang med min motor som sitter i en S124 E300,1995 Turbo Diesel. Hvor skal jeg begynne, jo plutselig en morgen kom det mye røyk ut i stjerten på den, tusslet hjem i gangfart. Røyken var grå-aktig, kanskje noe «blåfarge» og oljelukt, ikke noe diesel lukt, og kjølevæsken holdt seg på riktig nivå og ingen bobler i kjølevæsketanken. Tenkte da på turbo, skrudde opp slangen på luftinntaksiden for å se etter olje på turboen, joda der var det olje, ikke over-vettig mye,men olje, en del olje ned i slangen ned til filtret, men det tror jeg kom fra den lufte-slangen som kommer fra topp lokket. Startet den opp og ruset den litt kraftig og da kom det litt olje ut på turboen. Så jeg konkluderte med turbo og fikk tak i en fabrikk overhalt en for en ok penge. Da turboen ankom med postmann Pat skrudde jeg av hele sulamitten, turbo med eksosmanifold. Det var olje både her og der, også på eksos utgang-siden på turboen som forsterket troen på at det var turboen som spyttet ut olje og dermed all røyken. Ok, så jeg rengjorde og skrudde alt sammen igjen, men like mye røyk. Tenkte så at kanskje oljen som hadde kommet seg bakover i eksosen kanskje skulle «brennes» av og derfor like mye røyk. Lot den bli god og varm på tomgang, like mye røyk. Turte ikke å kjøre for å «brenne» opp evt. olje og har for såvidt ikke turt å kjøre ennå. Det jeg har gjort til nå av feilsøking uten å ha skrudd av hele greia igjen er: Har tatt av den pipa fra eksosmanifolden opp til den EGR ventil saken, fyrte så opp og masse røyk kom opp der. Tok også en titt ned i det hullet ned i manifolden og der er det olje igjen, hmmm... Legger til at den EGR ventilen var stappfull av gugge da jeg demonterte, har rengjort den før jeg skrudde i hop, vet ikke om den fungerer slik den skal. Hva annet har jeg gjort og observert, jo da jeg tok av manifolden for å installere den nye turboen, mener jeg at jeg tørket av olje fra port 1 og 2 på blokken, tenkte ikke noe mer over det siden jeg konkluderte med at det var turboen. Når jeg skrur av oljpåfyllingslokket på topplokket så ser jeg en røykdis nedi der, ikke noe særlig trykk, kanskje siver det litt opp og ut. Det har også kommet ut litt olje fra lufteslangen ned i luftinntak slangen før turbo, igjen. Leste denne artikkelen på nett som minner litt om min situasjon, såvidt jeg forstod ble vel konklusjonen at toppakningen var røket mellom sylinder 1 og 2, noen oljekanaler der osv, tror jeg. http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/355763-1993-300d-new-head-gasket-leak-manifold.html Okay, det var historien om min gode gamle Mercedes som er døden nær, men jeg vil ikke at den skal dra til stål himmelen ennå. Så er det noe guruer der ute som kan gi noen hint, erfaringer osv så vil jeg være takknemlig for alt av råd.
  4. Husker ikke helt dimensjonen på det mellomstykket, tok med meg oljekjøleren til Tools og de hadde ett mellomstykke, tror det var 27mm. Gjengene passet men selve konet var feil stigning på(de mente det måtte være en eller annen Mercedes standard), men jeg tok sjansen og skrudde slangene sammen på dette mellomstykket og det funket som bare det. Kostet ikke mange kronene heller, 30-40kr.
  5. fikk ordnet det, skrudde av oljekjøleren og fikk tak i ett slikt mellomstykke og koblet ihop slangene som en midlertidig løsning til brukt/ny oljekjøler er i hus. Det mellomstykket var metrisk, men konet som slangene hadde stemte ikke helt overens med konet til denne dingsebomsen og ingen av sjappene jeg spurte hadde det, men nært nok - ser ut som det funker så langt. Uansett termostaten slik jeg har forstått åpner vel ikke før 95c og dit skal jeg ikke før ny oljekjøler er montert
  6. Lurer på om noen har peiling på dimensjonene på innkoblingen fra slangene til radiatoren(oljekjøleren/motor) - den som sitter nede i venstre hjulbue? Har tenkt å bypasse oljekjøleren midlertidlig med ett sånt mellomstykke/kobling mellom inn/ut slangene, så hvis noen har peiling på dimensjonene rop ut.. Bilen; E300 TDT, S124,1995
  7. Er på jakt etter en oljekjøler til min E300 TDT 1995 til en overkommelig penge. Det er den som sitter nede i venstre hjulbue under venstre hovedlykt.
  8. takk for svar, tok bildet fra deg fordi det var fra en fin bil Har fikset problemet, så det var litt falsk alarm. Det viste seg at retur slangen nedpå dysa var litt morken og det sivet ned til det hakket jeg nevnte på bildet. Uansett takk for hjelpen og bildet
  9. Dyser har jeg aldri prøvd meg på, men nå har jeg fått en liten lekkasje ved en av dysene og håper på litt innsikt og hjelp. Det pippler såvidt litt diesel opp i det lille sporet/hakket på siden av selve dysa(se bildet - bildet fra en annen bil her på forumet) Bil 124,300tdt,1995
  10. Takk for svar, ja jeg endte med sunn fornuft. Fant en eller annen plass på nett noen som nevnte 35Nm på det indre endeleddet/styrekule hvis mutteren var en M10 og 50Nm hvis den var en M12 - så, ja jeg følt meg litt fram,... virker greit, men styringen er fremdeles litt vobblete. Ytre ledd var helt gåent så det var greit å få skiftet ut, må bare få sjekket spissingen. Får lete videre etter feil/slark som får styringen eller ett av hjulene til liksom å "bikke" litt over - ser ikke ut som om det er helt åpentbart at noen av de andre leddene er gåen heller, hverken dra linken eller det andre styrestaget på andre siden ser greie ut. Styredemperen er også skiftet ut så den er det heller ikke. Da er det vel bare snekka og den -idler arm- greiene igjen, ja--bærekula kan vel også være synderen... får pønske litt videre.....
  11. heisann, skal til å skifte ut ei utslitt styrekule/endeledd. Skifter ut hele staget med indre og ytre kule, men det jeg lurer på er om noen vet hvor mye moment det skal dras til med på disse endeleddene? Bil:300 TD S124, 1995
  12. Takker! delenummeret ser ut til å stemme, de fleste koblingene ser ut til å være rette, min hadde en knekk på seg, men så lenge den passer gjør jo ikke det noe - bare jeg får den inn Jepp det gjør det jo enklere at det finnes en skjøt oppi taket der, men jeg tror jeg skal prøve å gjøre det enda enklere med å skjøte gul mot gul vakuumledning med en slik gummi skjøt/muffe som jeg fant på den linken du henviste til. Men først må jeg prøve å spore opp en slik Aktuator. Takk for svar og link
  13. Heisann, klarte å knekke en slik vakuum kobling med knekk på - inn på den aktuatoren i bakluka på min s124 tdt-1995. Denne aktuatoren til sentrallåsen er også gåen. Så det jeg lurer på er hvordan man kobler inn en ny slik kobling på den gule vakuum ledninga. Den ledninga er jo i noe hardplast lignende stoff, varmer man opp og "krymper" over koblinga eller er det å få fatt på ei ny gul ledning og legge fram til vakuum pumpa under baksete? Har noen erfaring med dette? Sliter også med å finne noe delenr på den akturatoren og koblingen med knekk.
  14. ok, takk for svar får prøve imorgen med litt mer makt.
  15. ...Hvordan i svarte.... får man av den dør-IR-sensoren på førerdøra?(s124,1995) -Jeg har skrudd ut den sett-skruen bak en liten plastluke som står i enden av døra og inn mot IR sensoren/dørhåndtaket, -Jeg har tatt opp den plastluka som er litt større hvor koblingen til IR sensoren er(tror det er den) og jeg har prøvd og brekke og dra litt her og der, men nå tør jeg ikke mer:-) Jeg har lest om håndtakene med lås, hvor man må vri nøkkel 60 grader osv, men hvordan i alle dager får man denne av, både IR sensor og dørhåndtak? Har noen erfaring med å få av den IR sensoren?
×
×
  • Create New...