Jump to content

tommern57

Betalende medlem
  • Posts

    7,473
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

tommern57 last won the day on August 18

tommern57 had the most liked content!

2 Followers

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

tommern57's Achievements

104

Reputation

  1. Ingen anelse, men siden den stopper når du slipper gassen, tenker jeg vacuum lekkasje eller en tomgangsregulator, om det er en slik på dissa. Nå er vel de fleste som er riktig gode på detta gått av med pensjon, så var det meg, ville jeg like greit forsøkt å finne alt jeg kunne om systemet og lest meg opp. Kan ikke tenke meg at egr skal være grunnen
  2. På mb med hjulbolter, ihvertfall på nyere, er det i verktøysettet en stang med gjenger i enden. Ikke så mange, tror jeg, vet hva denne er til. Når du har av hjulet. skru denne pinnen inn i en av bolthullene. Da kan du tre felgen på denne og hjulet henger på denne til du får i fire bolter. Så tar du ut pinnen og setter i den siste bolten. Dette letter betraktelig på jobben. om du ikke har en slik, kikk i verktøyet på 211'n din, så ser du hva jeg mener. Denne i 211'n kan dessverre ikke brukes på sec'en, fordi 211 og nyere har 14 mm bolter. Men du finner sikkert en i verktøysettet på en eldre modell på skroten. Jeg sjekka på 210, og der skal en bolt som står i felgen stikke ut 17 mm på baksiden. Om du med hjulet av, tar en ståltråd og lager en 90 graders knekk 8-10 mm inn på ståltråden, så kan du stikke denne inn i et bolthull og kjenne når det er slutt på gjengene og du er i "løse luften". Hvis du lager et merke på ståltråden ved anleggsflata på skiva når du kjenner du er akkurat innafor gjengene, kan du måle eksakt hvor lang bolt du skal ha. Du ønsker å bruke alle gjengene som er der, men ikke at bolten stikker videre inn og "rydder" i parkeringsbremsen. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener, men du veit hvor du finner meg
  3. En mann sa en gang at om du tar en skrutrekker mot bakre lager på dynamo så vil det ikke være særlig magnetisk når bilen står, men om den lader, vil det være magnetisk. Aldri prøvd det, men har alltid tenkt jeg skulle 🙂 Første jeg ville sjekke, er om dynamo er jordet. Folk sjekker ofte kabling, men at den krever jording, blir ofte oversett. Og jeg er alltid tilhenger av å sjekke det som er gratis først Noen kakk med en trebite på dynamo vil ofte avsløre børster/sleperinger som "henger" Nå er det vel kanskje trangt nedi der? Ingen erfaring med hvordan det er å komme til på dissa. Er regulator på dynamo, eller på innerskjerm?
  4. Ja, det kan du, men da blir det litt søl, men det blir det uansett. Jeg pleier å ta de av og kjøre de ut med trykkluft. Det er sånn sett en greit jobb, men det er litt fikling og banning som kreves for å få de inn igjen. Litt smøring og tålmodighet er tingen. Ofte greit å ha noen strips for hånd. når man fikler med støvkappa, er det lett å ødelegge med skrutrekkeren. Der kommer et par strips bedre ut
  5. Med ett stempel på hver side, burde det vært lik slitasje på begge. Jeg vil si at det er en indikasjon på at det indre stempelet går litt tregere en det ytre. Hvorfor? Møk eller korrosjon er det første jeg tenker. Det største problemet med skiver bak, er at folk flest kjører for pent. Du skal bremse relativt kraftig før bakbremsene virker noe særlig. Jeg vil tippe at mer enn 75% av bremsekraften er framme på en bil, så ved vanlig kjøring er det lite bevegelse bak og det kan sette seg litt Når bakhjul er i lufta, tråkk hardt på bremsepedalen. Gå ut og kjenn om bakhjula kan dreie fritt, eller om et stempel "henger" litt på
  6. Litt fett og møk kan jo forårsake dårlig kontakt. En rens er greit ved montering.
  7. Om du klarer en retur på Skruvat, er du god 😂
  8. Og måler du på eksosporten (direkte på manifolden) vil du se det med en gang om det funker i hver sylinder.
  9. Som nye biler, ville jeg heller hatt en 124 enn en X3. Men å sammenligne en bil som er brukt i over 30 år med en som har noen få år på nakken, blir litt urettferdig. Å finne en som er i en slik tilstand at den kan sammenlignes, kan vise seg å bli vanskelig
  10. Ved feil på sleperingen på rattet, ville det vært normalt med SRS lys. Men når det er flere lys, ville jeg sjekka jording til instrumentpanelet først
  11. Før du klager over litt regn, så ser jeg frem til å høre hvordan den er på vinterføre i Odal'n. 🤣 To helhjelmer baki, løser det meste med kjøring i regn Kul sak, som sikkert vekker litt oppsikt For de som evt syns en slik har lite bruksverdi, hvordan er dette forskjellig fra en motorsykkel?
  12. Det går bra. Hadde ikke vært av veien med en langtur. Liker meg best om natta på veien når alle kålhuene sover 🤣
  13. Skal ikke til Italia. Det var ment som et eksempel på hva bilen bør kunne brukes til. Virkelig høye lyder er ikke noe du vil høre på i dagesvis. Var ment som en forklaring på at det er forskjell på gromlyd og overdøvende lyd. Eller som Kleemann sier i reklamen "komfort power".
×
×
  • Create New...