Jump to content

1648

Betalende medlem
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

About 1648

  • Birthday 10/16/1945

Recent Profile Visitors

392 profile views

1648's Achievements

0

Reputation

  1. Se melding nedenfor. Laget ny tittel.
  2. Finnkode:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=218617177 Bilen har tjent meg svært godt i 22 år siden jeg kjøpte den ny mens jeg jobbet på den norske ambassaden i Helsingfors. Tok den med til Norge i 2000 som flyttebil. Var jo en svært god romslig, komfortabel og sikker bil, og den var god å kjøre. Er blitt regelmessig vedlikeholdt. Har nå gått 340.000 km. De siste åra har bruksfilosofien min vært den " å bruke bilen opp"., og nå er tiden kommet. Den er nok blitt oppbrukt fra mitt ståsted. I stedet for å liste opp spesifikasjone som sikkert er velkjente for MB entusiaster kan jeg fortelle litt om dens historie. Den har aldri vært i trafikkulykker, men har fått en noen skjønnhetsfeil/småbulker hist og pist utvendig etter 22 års bruk. Forseter slitt. Bakseter lite slitt. Panser grill er fra Elegance type. Det var billigere å bytte det ut enn å relakkere Classic panseret for rustflekker rundt grille. I sine unge år var bilen to ganger til rustbehandling under garanti hos BOS. Senere har jeg to ganger hatt den til antirusthandling på rustverksted. Den har stått ute i alle år. Blitt kjørt året rundt. Blandet småkjøring/langkjøring. Egentlig mye langkjøring når jeg tenker meg om. Står rimelig ny dynamo i den. Motor og automatkasse har det aldri vært noe kluss med. Air-con funker ikke. Har ikke satt inn ny compressor siden den sviktet for tre år side. Varmeapparat funker. Nylig sviktet sentrallåsen. Må åpne bilen mekanisk. BOS Ullevål skulle ha kr 19.000 for å sette inn ny pumpe. Nå i vår er bilen ikke god å kjøre lenger, har slett ikke sine gamle gode kjøreegenskaper. Den er ikke til å kjenne igjen. Bilen "renner" - og rattet retter seg ikke opp av selv etter en sving. Må hele tida sitte på vakt når jeg kjører. Derfor har bilen de siste dagene stått i ro. Opplever det som uforsvarlig å kjøre den nå. Dårlig servo??, slitte støtdempere?, noe annet? Vet ikke, og hva det koster å finne ut av det er en sak. Kostnad til reparasjoner er en annen. Bilen må inn til e-kontrol innen utløpet av juli. Er jo redd for mangellapp og ditto kostnader. Den har 8 hjul på felger av varierende kvalitet. Felgene som har blitt brukt vintertid er rustet. Sommertdekkene har vel ca en sommersong igjen, vinterdekkene går nok et par vintre til. Nåvel - kunne sikkert skrive mere, men har vel fått med det grøvste. Har ringt til Norsk Gjennvinng og bestillt henting av bilen. Har fått beskjed om at de kommer en gang i slutten av måneden. Den står på parkeringsplass på Sollerud på Oslo Vest (ikke langt fra CC Vest). Er det noen mekkekyndig som har lyst og tid til å gi den ennå noen år på veien eller som vil ha den som delebil? Gi lyd før Norsk Gjenvinning dukker opp! Tross alt - det er jo en bil med bare en eier siden ny. Pris vrakpant kr 3000 eller høyere bud. Bilen er registert - kostnad omregistrering kr 1.700 ifølge kalkulator på hjemmesiden til Vegevesenet.
  3. Jeg har hatt bilen min siden jeg kjøpte den ny i Helsingfors i 1999. Tok den til Norge i 2000. Under opprydding er dokumenter jeg fikk da bilen ble kjøpt forsvunnet. Men har jo vognkort. Understellsnummer: WDB2100351A859840.
  4. Hei. Opplevde noe av det samme med en av de to nøklene til 210 1999 mod. Nøkkelen ble "lunete". Noen ganger funket den som døråpner og tenningsnøkkel, andre ganger ikke. Byttet batteri, det hjalp litt, men forstsatt var den "lunete". Kunne jo ikke benytte en nøkkel jeg ikke kunne stole på - så enden på visa var at jeg måtte bite i det sure epelet og kjøpe ny nøkkel hos en merkeforhandler. Måtte vente i 1 1/2 uke på den. Måtte vise vognkort og førerkort for å få den utlevert. Kostnad kr 3700! Surt - like dyrt som en billig brukbar laptop. Men altså: den nye nøkkelen fungere helt utmerket. Så om bilen min begynner å dra på åra - nye MB deler til en slik bil er ikke billige! Redd vi må leve med det. eller....... 1648.
  5. Kodeutskriften jeg fikk fra BOSCH Service var C 1332 BAS Solenoid Valve A7/7Y1. Jeg skrev feil i den første meldingen når det gjaldt ventilen (helt riktig påpekt av gjest), men noen flere kodetall etter C 1332 har jeg ikke. Lampa sloknet i går en stund, men begynte å lyse igjen etter bare en helt normal nedbremsing i et veikryss. Har ellers surfet litt på internett og brukt oversettingsprogrammer og funnet ut at Solenoid heter magnetventil på norsk og den er i mitt tilfelle en "sensor in the brake booster". På norsk skulle vel det bli en sensor i bremseforsterkeren. Jobben dens skal være å gi signaler til aktivisering av h.h.v ABS og antispinn når det er behov for det. Antar jeg må få ordnet dette før vinteren og det blir glatt føre. Noen som aner hvor mye dette koster å få gjort? Er ingen mekker selv. Holder det å bytte bare ventilen/sensoren eller må hele bremseforsterkeren byttes? Bilen har gått 186000 km. Har hatt den siden den var ny. Liker den veldig godt og har ikke lyst til å kvitte meg med den ennå. Ble for et par år siden pensjonist og bilen passer meg veldig godt både som bruksbil her hjemme og på langturer. Den er mye mere verdt for meg enn det jeg ville få om jeg solgte den, men nå begynner det å komme reparasjonsutgifter i tillegg til utgifter til regulær service. Kommer det for mange av dem må jeg kanskje la den gå gå.
  6. Dette gjelder en E 200 1999 med chassinr WDB2100351A859840. BAS/ABS lampa begynte å lyse i dag. Lyser permanent. Var innom et Bosh Serice verksted som opplyser at de fikk opp følgende feilkode C 1332 BAS Solenoid Valve A///Y1. De prøvde å slette koden, men den kom opp igjen. Bilen er helt fin å kjøre. Bremsene virker normalt. Koden : er helt gresk for meg. Noen som kan si hva dette er? På verkstedet sa de at dette kan sjekkes ut når bilen kommer på service. Det er ikke farlig å kjøre med fikk jeg vite. Er det sant? Hva vil en reparasjon kunne koste?
×
×
  • Create New...