Gamlesmeden
Betalende medlem-
Posts
69 -
Joined
-
Last visited
Gamlesmeden's Achievements
0
Reputation
-
Bytte av registerkjede 92 modell MB 124 300 TD
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Teknisk avdeling
Hei Frode og Eirik, Takker for svar begge to. Jeg synes at jeg har godt oljetrykk på motoren - med det mener jeg 1,7kg ved 750 rpm (tomgang)og som flyr til topps så snart jeg er nær gasspedalen. Motoren bruker ikke en dråpe olje på sommersesongen (7 mndr.) Hvordan strammer man eventuelt kjedet? Får man målt om det er noe signal som passerer amplifireren og ut til aktuatoren på cruisekontrollen hvis man splitter det koblingspunktet som sitter oppe i venstre forskjerm der hvor ledningen fortsetter inn på aktuatoren? Har nå forespurt på priser lokalt på bytte av reg-kjede og vannpumpe. Prisene varierte fra NOK 12.000 - 16.000 +mva. Sendte en mail til Biltjenest i Arvika og der fikk jeg tilbud på NOK 8.760,00 inkl. mva for samme jobben. Så en kjøretur på 3 timer hver vei er jo lettjente penger spør du meg. Take care! Gamlesmeden -
Hei igjen der ute. Takker for sist med dialogen før sommerferien. Jeg kjørte opp til Helgeland og tilbrakte noen fine uker der. Bilen oppførte seg eksemplarisk på turen og kjøregleden var stor. Jeg har nå satt den inn for vinteren pga. (salttyranniet). Jeg har et spørsmål angående registerkjeden. Det er den orginale fra 92 som sitter i og km/stand på bilen er 317000km. Jeg fikk skiftet kjedestrammern hos BOS Lillestrøm før ferieturen - men kjedet ble ikke skiftet. Når bilen går på tomgang er det begynt å komme en liten godt hørbar "raklelyd". Dette ble observert av en forbipasserende på Lillestrøm Torg for en måned siden. Han kom bort til meg og kommenterte bilen positivt men bemerket at jeg ikke burde dra på langtur med innestående registerkjede når det hadde gått 317000. Han sa at det burde skiftes ved 260- 270000 på denne bilen. Medfører dette riktighet? Er det samme system på cruisecontrollen 124 èn som på den 123èn som jeg slet mye med ifjor? Jeg tenker på kontrollboksen. Systemet begynte å hoppe ut av funksjon under kjøring hyppigere og hyppigere den siste måneden? Jeg lurer også på hva som skjer med motoren min når vi skal begynne å kjøre på 20% granbar og lignende. Blir den vanlige support av 3dl to-taktsolje på tanken ved hver fylling nok? Mvh Gamlesmeden
-
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei Olaf og takk for sist, Nå blir jeg snart tilhenger av å søke bruksendringer på lyktestolper .... Mvh Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei Syver, Joda jeg har en 85 mod.123 TE 230 7 seter med noe rust i bra teknisk stand stående. Den ble satt bort når jeg kjøpte "gullbilen"som endte sine dager nord for Steinkjer i fjor høst pga. den litauiske trailersjøføren som ville "låne"1m av mitt kjørefelt i en høyresving.Jeg kjøpte denne bilen i 1997 og kjørte den i jobb/privatsammenheng 16 år problemfritt. Har tenkt å få en kyndig person til å vurdere hva som skal til for å få den på veien igjen. Har egnede lokaler men må anskaffe løftebukk. Den er for tiden ikke kjørbar da en eller annen med spesiell humor har borret hull i bensintanken med batteridrill mens den stod parkert utenfor verkstedet i 3 dager i fjor høst. Så tanken må skiftes/repareres før en foretar seg noe annet. Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei dere, Takker for svarene. Karen som kom til meg og skiftet kontakten var nok kjent med vanninntregningen i kontakten. Han fylte gummikoppen som sitter i overgangen ledning/kontaktobjekt med propellakselfett på den nye kontakten og trykket den på plass og garanterte 10 års garanti !! Jeg var ute og kjørte testtur på E-6 angående Nord-Norgesturen og kunne konstantere at med riktig lufttrykk i dekkene og de nye demperne på plass føltes det som om man ble båret på englevinger framover med nynnende 1850 rpm på turtelleren og cruisekontrollen på. Steady 80 km/t. Men ved 100km/t kom det en hørbar vindsus fra høyre bakdør noe som antagelig skyldes at øvre fremre hjørnets gummilist var "reparert"med en bit tjærebånd utenpå gummivinkelen i hjørnet. Men ved å sette på radioen var det nok til å overdøyve lyden og problemet. Så nåværende status er: KJØREGLEDE DE LUX!!! - noe som varmer hjertet på en gammel mann. Er det noen som har tips om et miljø som er gode på orginal Blaupunkt radio. Kunne tenke meg å få noen til å sjekke den for meg. Fortsatt god dag! Mvh Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei dere der ute. Melder at el-trøbbelet mitt er løst. Det var overslag i hengerkontakten på bilen og en ny er blitt montert. Har også kostet på meg nye støtdempere bak. Ingen billig historie når disse også har nivåregulering!!! Det var bare 3 stk. Sportline dempere som passet til bilen min på lager i Tyskland iflg. BOS når vi bestilte så det føles ut som at man ble reddet av gongongen... Bilen ble en drøm å kjøre etterpå. Driver nå å klargjør for en tur til Helgeland og håper at jeg ikke treffer på den litauiske traileren som jeg møtte i fjor høst litt nord for Steinkjær - i år. Fortsatt god sommer til dere alle. Mvh Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei ukjente E_S,Takker for svaret/tipset. Det er en 7 pins kontakt som sitter både på bilen og på hengeren. På plaketten som sitter ved siden av kontakten på bilen står det årstallet 1992 noe som borger for at montasjen har kanskje funnet sted i dette året - men mest sannsynlig at det er en ettermontert sak foretatt i Norge. Vet ikke om en såpass eksklusiv bil ble levert med hengerfeste fra fabrikk... Da er det er vel sannsynlig at koblingskjemaet som lå i bilens papirer og kontakten må gås nærmere etter i sømmene når spenningen fra blinklysbryteren tar en gjestevisitt innom ABS?? Mvh Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei, Takker for tipset Marevan. Skal starte å lete der. Lignende skjedde med min sønns Opel Ascona for noen år siden. Turen til Sverige ble foretatt med en Buster henger på slep og da opplevde jeg at når man brukte blinklysene så blinket varsellampen for ABS bremsene i frekvens med blinklysene - dog med svakere lysstyrke. Koblingene på hengeren er korrekt koblet iflg. tegning og virker normalt på min svogers Outlander`så jeg vet da søren !!.Neste mandag får jeg besøk av en bekjent som er eier av et Multimeter + gå på humør og bra peiling så får en se. Hilsen Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei dere der ute. Takker for kommentarer på den nye bilen. Jeg har nå vært på den første "harryturen" til Grebbestad med den og hentet en liten Rib for noen bekjente og fraktet den til Kråkerøy for dem. Bilen oppførte seg eksemplarisk på turen med et snittforbruk på 0,84 l/pr.mil og en cruisecontrol og et klimaanlegg som virket upåklagelig. Men allikevel - jeg savner den gamle 123èn min !! - selv med all jobben jeg hadde med den. Imidlertid - hvor lenge var Adam i Paradis? Den siste uken har det oppstått en el-feil på nybilen som gjør at sikring no. 9 ryker av og til. Da forsvinner kjørelys innvendig belysning, lyset på instrumentpanelet,nødblinkeren og klokke. Sikringen ryker når jeg har brukt hovedlysbryteren fra å skifte fra kjørelys til fjærnlys/nærlys. Jeg mener at jeg hører en overslagsfraselyd når bryterstillingen passer parklysposisjonen og mistenker at feilen kan ligge i bryteren - men sikringen ryker ikke hver gang jeg skifter - men overslag blir det et sted. Burde være enkelt å finne - eller? Har ellers fått flere forespørsler om jeg vil selge. Det ser ut som Sportlinemodellen fenger flere enn meg. Hilen Gamlesmeden. -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei igjen Mercedesvenner!! Melder herved "att jag andas endå"som det heter i broderlandet. Har hatt den nye bilen i vinteropplag inntil nå og tok den frem når det var 10 utsprugne hestehover i veikanten etter vanlig kutyme. I perioden siden i høst har det blitt "mekket" endel på den. Rusten ved venstre bakre jekkfeste v/side er historie og er nå 100%reparert av en fagmann. Har også skiftet registerkjedestrammer og en ventil i nivåreguleringen samt installert en ny orginal tenningslås da den gamle begynte å skrante. Ellers er gassdemperne i bakluken skiftet - og tro meg - jeg har fremdeles alle fingre i behold!!Så de våkenettene jeg hadde før jeg startet var "waste of time". Har også lagt ny demping i motorpanseret da den som var der kunne selges som dårlig snus. Så nå begynner det å ligne noe. Har kjørt noen mil med den og ALT fungerer og den er bare vidunderlig å kjøre. Legger ut noen bilder av bilens status pr. idag. Hilsen Gamlesmeden. -
Bytte av gassdempere for bakluken MB 124 TD 1993modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Teknisk avdeling
Takker for et realistisk svar Marevan. Jeg er jo blitt som gamle folk flest med årene. Man planlegger seg i hjel og er blitt som profilen Ludvig hos Kjell Aukrust hvis standardbemerkning er til alt nytt: "Det er fali det". Som jeg leser av innleggene antar jeg at bolten som er i fremre innfesting - har gjenger innerst og en Umbraco profil ytterst og at den nås gjennom et hull i takprofilen for skruing og at den sannsynligvis er forsynt med gjengelåsfluidium som kan bli en utfordring. På min ferd til vintergarasjen i går kom det bort til meg en kar på torvet i Lillestrøm som sa følgende: Når du får bort denna dyselyden som du har i motoren din blir detta en drita fin bil. Hva er dyselyd? Jeg synes at bilen kakler som jeg mener å huske at en MB diesel skal men han var øyensynligvis en kjenner og hørte tydelig noe annet som ikke jeg reagerer på. Mvh Gamlesmeden -
Bytte av gassdempere for bakluken MB 124 TD 1993modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Teknisk avdeling
Hei dere: Takker for svarene og det tipset som du Marevan ga om at det er lurt å være to når man skal foreta skiftet er nok i øverste divisjon. De linkene som du Modzona la ut sa ikke meg så mye da det innerste festets komponenter ikke var detaljerte nok for meg. Jeg må nok ta et par våkenetter til for å driste meg "utpå". Skal nå sette bilen på stall for vinteren etter å ha foretatt et par utbedringer på verksted. Ny strammer for registerkjedet som bevirket at den velkjente MB kaklingen ble ren og fin samt skiftet en gassboks til nivåreguleringen. En ny tenningslås er også på plass da den gamle var i ferd med å kollapse. Da gjenstår bare å få renovert førersetet hos Fairmont så er bilen slik stand at en slipper å skamrødme når en er ute og cruiser i vårsola. Men jeg risikerer jo å havne på glattcelle hvis jeg nærmer meg Ring 3 i Oslo med en sånn gammel dieselpurke iflg. det nye byrådet. Mvh Gamlesmeden -
Hei der ute: Skulle ut å kjøre i dag med nyanskaffelsen min for å handle med 4 blå grader på gradestokken da bakluken nektet å stå i åpen stilling når en åpnet den slik at kona måtte holde i den mens vi lastet varene inn/ut. Reiste derfor fluksens ned til Auto-Trio og kjøpte 2 nye gassdempere. Mitt spørsmål er følgende: Hva er prosedyren for bytte av disse? Ser at disse forsvinner i en tunnel takkonstruksjonen som antar krever detaljkunnskap for å få utført skiftet. Takknemlig for tips Mvh Gamlesmeden
-
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei, Takker for innlegg - har hørt fra flere at 300 TDTèr av 78-85 årgangene ble levert med denne viften. Men den bensin230èn jeg hadde var spesiell og ikke vanlig da eieren spesialbestilte dette anlegget fra fabrikk. Når jeg leser innlegget mitt påny ser jeg at trykkfeilsdjevelen har vært på ferde igjen. Bilen jeg har kjøpt er en MB124 TD Automatic og ikke en 123. Har akkurat vært på verkstedet og konstantert at det var et rusthull på Ø 5cm ved bakre venstre jekkfeste/dørk. Ellers lytefri. Når man drar på med denne er det som å oppleve på ny en take off med en Cessna 206 i godlune. God helg til dere alle. Hilsen Gamlesmeden -
Mercedesen til Gamlesmeden 230T 1983 modell
Gamlesmeden replied to Gamlesmeden's topic in Medlemmenes biler
Hei Truls, Takker for omtanken men toget hadde nok gått for denne bilen så skadet som den var under. Skulle jeg ha benyttet meg av restene måtte jeg ha kostet på den bilfrakter ned til Skedsmo eller hentet den på henger. 170 mil tur-retur. Det var ikke regningssvarende synes jeg og dessuten hadde jeg liten lyst på å gå på oppussingsperiode nr 2.. Jeg har jo lett og vurdert 123 objekter men har pr. idag ikke funnet noe som har vært interessant. Fikk derimot et tips fra en bekjent om en MB 123 300 TE turbo 92 modell som hadde kun gått i ferietraffikk Øvre Romerike-Franske Riviera. Den står nå i min garasje og ser nesten ut som den er uberørt av menneskehender. Favorittfargene Mørk grå med lysegrå saccoplater/supre skinnseter hvor det antageligvis ikke har sittet folk i baksetene. Har gått 305000km. Når jeg satte meg inn i den og kjørte hjem fikk jeg samme endorfinfølelesen som den gang jeg bad den peneste jenta i klassen på kino-og hun sa ja!! Men-jeg har en 85 mod. 230 TE stående - riktignok med endel rust - men det er ikke usannsynlig at jeg kommer på veien i den en dag . Er ved godt mot!! Mvh Gamlesmeden
